Ani Biedronka, ani Lidl. Sklepy się spierają, a badania pokazują: oto najtańszy sklep

Biedronka i Lidl walczą o tytuł najtańszego sklepu. Już w połowie 2023 roku na dobre rozgorzała walka pomiędzy tymi dwoma dyskontami, w której obydwa przerzucały się dowodami na to, jakoby jeden był tańszy od drugiego. W ostatnim czasie spór ten przybrał na sile, a na sklepach Lidla wprost pojawiły się informacje, na których sieć przekonuje, że jest tańsza od Biedronki. Tymczasem Biedronka robi własne badania, z których wynika, że to ta sieć jest najtańsza. Laur najtańszego sklepu, jak pokazuje niezależne badanie, należy jednak do zupełnie innej sieci.

Biedronka przekonuje, że jest tańsza od Lidla. Lidl udowadnia, że jest tańszy od Biedronki. Klienci obydwu tych dyskontów nie mogli nie zauważyć rosnącego sporu o ceny, jaki rozgorzał w ostatnich miesiącach pomiędzy tymi markami. Tymczasem okazuje się, że - jak wskazuje stare polskie powiedzenie - gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta.

Biedronka udowadnia, że jest tańsza. Sieć nawet przeprowadziła badanie

Kampania porównawcza zaostrzyła się w ostatnim czasie. Biedronka udowadnia jak może, że jest tańsza od Lidla. W połowie ubiegłego roku sieć zaczęła raportować w swoim przekazie marketingowym, że z przeprowadzonych przez nią badań wynika, że jest tańsza od Lidla. W tym celu Biedronka porównywała ceny wybranych produktów pomiędzy tymi, które sprzedaje, a tymi z konkurencyjnego Lidla. Jak podkreślał dyskont, produkty wybrano spośród tych, które trafiają do koszyka zakupowego badanego co miesiąc przez ASM Sales Force Agency.

Reklama

I faktycznie z tego typu zestawień wynikało, że Biedronka prezentuje niższe ceny. Jednak trudno uznać badanie z wybranymi przez Biedronkę konkretnymi towarami za obiektywne. Tym bardziej, że i Lidl przedstawiał komunikaty, z których wynikało, że to niemiecka sieciówka jest tańsza.

Lidl nie daje za wygraną. Marka podjęła rękawicę i wskazywała na to, że sprzedaje taniej

Kampania porównawcza Biedronki nie mogła obyć się bez odpowiedzi Lidla. Niemiecka sieć włączyła się w akcję na całego. W swoich przekazach Lidl udowadniał, że w rzeczywistości to ta sieciówka jest tańsza od Biedronki. Na niektórych placówkach pojawiły się nawet wielkie grafiki, na których wprost napisano, że Lidl w 2023 roku był tańszy od Biedronki, co wynika z badań dziennika "Fakt" i badań ASM Sales Force Agency.

I to właśnie z niezależnych badań ASM Sales Force Agency wynika, że to wcale nie Lidl i Biedronka są najtańszymi sklepami w Polsce. I oczywiście, choć jedna i druga marka znajdują się w czołówce najtańszych sklepów w naszym kraju, laur najtańszej sieci należy do innego.

Lidl z Biedronką spiera się o taniość. A najtańszy jest Auchan

Ostatnie badanie ASM Sales Force Agency wskazuje jasno - w grudniu najtańszym sklepem w Polsce był Auchan. I to nie był pierwszy raz, gdy francuska sieć była najtańsza spośród wszystkich badanych marek. Z badań ASM wynika, że w większości badań koszyka zakupowego w 2023 roku to właśnie Auchan był sklepem oferującym najtańsze zakupy. Lidl i Biedronka niemal miesiąc w miesiąc znajdowały się na podium, zwłaszcza Lidl. Bywały też miesiące, gdzie to Biedronka lub Lidl były najtańszym z badanych przez ASM sklepów.

We wspomnianym już grudniu 2023 koszyk zakupowy złożony z 40 badanych przez agencję produktów w sieci Auchan wart był 208,12 zł, zostawiając konkurencję daleko w tyle. Na drugim miejscu pod względem taniości uplasował się Lidl z wynikiem 235,78 zł, a miejsce trzecie zajęła Biedronka, w której za 40 badanych towarów należało zapłacić 244,62 zł. Wśród 13 badanych sieci sprzedaży, za tych 40 produktów w 4 trzeba było zapłacić aż 300 zł i więcej. Było tak w:

  • Intermarche - 300,98 zł,
  • Makro - 302,79 zł,
  • Dino - 308,72 zł,
  • Netto - 331,42 zł.

Najtańsze sklepy 2023. Auchan zdecydowanie najczęściej z najniższymi cenami według ASM

Z danych agencji ASM, która co miesiąc przeprowadza badanie koszyka zakupowego wynika, że najczęściej liderem zestawienia najtańszych sklepów w 2023 roku był Auchan. Jednak nie zawsze. W zależności od miesiąca mogły występować roszady na miejscu pierwszym, a nawet na samym podium najtańszych, które zwykle w 2023 składało się z Biedronki, Lidla i Auchana. Poniżej krótki wyciąg najtańszych sklepów w kolejnych miesiącach według badań ASM.

  • styczeń: 1. Auchan, 2. Lidl, 3. Kaufland,
  • luty: 1. Auchan, 2. Lidl, 3. Makro,
  • marzec: 1. Auchan, 2. Lidl, 3. Makro,
  • kwiecień: 1. Auchan, 2. Biedronka, 3. Lidl,
  • maj: 1. Auchan, 2. Lidl, 3. Biedronka,
  • czerwiec: 1. Auchan, 2. Lidl, 3. Biedronka,
  • lipiec: 1. Auchan, 2. Lidl, 3. Biedronka,
  • sierpień: 1. Lidl, 2. Auchan, 3. Biedronka,
  • wrzesień: 1. Biedronka, 2. Auchan, 3. Lidl,
  • październik: 1. Lidl, 2. Auchan, 3. Biedronka,
  • listopad: 1. Auchan, 2. Lidl, 3. Kaufland,
  • grudzień: 1. Auchan, 2. Lidl, 3. Biedronka.

Jak widać więc, w 9 miesiącach 2023 roku Auchan był najtańszym sklepem. Lidl najtańszy był 2 razy, a Biedronka raz. Oczywiście podkreślamy, że badanie ASM Sales Force Agency jest pewnym uśrednieniem i nie oznacza to, że we wszystkich sklepach danej sieci jest taniej niż we wszystkich sklepach sieci średnio droższej.

Jak ASM bada koszyk zakupowy?

Jak ujawnia ASM Sales Force Agency badanie koszyka zakupowego polega na wybraniu 40 wspólnych dla wszystkich sieci sprzedażowych produktów, które wybierane są z 10 kategorii - od chemii domowej, przez mięso, słodycze, produkty tłuszczowe po używki i piwo. Badanie przeprowadzane jest w pięciu losowo wybranych placówkach każdej sieciówki poddawanej badaniu.

- We wszystkich badanych sieciach, w przypadku braku badanego produktu został wykorzystany mechanizm przeliczenia gramatury produktu lub wykorzystano produkt zamienny - podkreśla ASM.

Przemysław Terlecki

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Biedronka | Lidl | Auchan | ceny
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »