Lidl wstawił do sklepów nietypowe automaty. Klienci wyciągnęli z nich już 100 tys. zł

Lidl zaskoczył montażem w kolejnych sklepach automatów, z których można wyciągać pieniądze. Mowa o butelkomatach, które przygotowują klientów do wejścia w życie systemu kaucyjnego. Ten zacznie obowiązywać w Polsce za niecały rok od 1 stycznia 2025. Sieci handlowe, w tym także Lidl już wdraża rozwiązania, które za niesługo będą koniecznością. Automaty zbierające butelki już cieszą się popularnością, a tylko klienci Lidla do grudnia 2023 wyciągnęli z nich 100 tys. zł.

  • Lidl do początku grudnia 2023 zdążył wstawić 21 butelkomatów w swoich sklepach. Te znajdziemy głównie w Poznaniu i okolicach.
  • W ten sposób sieć przygotowuje się i swoich klientów na wejście w życie systemu kaucyjnego.
  • Z danych ujawnionych przez Lidl wynika, że do grudnia 2023 zebrano już 2 mln butelek w butelkomatach.

Od 1 stycznia 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Lidl jest jedną z sieci, które już obecnie wprowadzają zmiany podyktowane nowym prawem. Sieć jeszcze na początku grudnia 2023 roku, czyli na 13 miesięcy przed wprowadzeniem nowych przepisów miała postawionych 21 butelkomatów.

Reklama

Te są w pełni funkcjonalne i mają przystosować klientów do działania w warunkach obowiązywania systemu kaucyjnego. Nowe przepisy wchodzące w życie od początku 2025 roku to wymóg unijnej dyrektywy plastikowej. Ta ma doprowadzić do zwiększenia selektywnej zbiórki odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych, szkła i metalu.

Lidl ustawił butelkomaty. System kaucyjny jeszcze nie obowiązuje, ale klienci już się uczą

System kaucyjny zobowiąże sklepy o powierzchni ponad 200 metrów kwadratowych do odbierania pustych opakowań, które dostarczać będą klienci. W ten sposób każdy będzie mógł odzyskać wcześniej zapłaconą kaucję. Sklepy poniżej powierzchni 200 metrów kwadratowych nie mają obowiązku dołączania do systemu kaucyjnego, ale będą mogły dołączyć do niego dobrowolnie.

Sieci takie jak Lidl, Biedronka, Dino i inne marki wielkopowierzchniowe będą musiały odbierać zużyte opakowania. Już teraz więc przygotowują się do tego wyzwania. I tak na przykład w otwartym pod Poznaniem sklepie numer 3500 Biedronka postawiła recyklomat, który odbiera butelki, a automaty pojawiają się w kolejnych placówkach.

Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR Lidl Polska w rozmowie z Portalem Spożywczym przyznała, że w sklepach Lidla do grudnia zainstalowano 21 butelkomatów. - Aby przetestować system kaucyjny, udostępniliśmy naszym klientom butelkomaty, do których mogą zwrócić plastikową butelkę i otrzymać za to kupon rabatowy na 5 groszy. Test prowadzony jest w 21 sklepach Lidl Polska - mówiła w grudniu w rozmowie z portalem przedstawicielka Lidla.

Testy Lidla szansą dla klientów. Ci wyciągają pieniądze z automatów

W ramach testów systemu kaucyjnego klienci wypłacają pieniądze z automatów za oddane opakowania. Zainteresowanie już jest ogromne, przedstawicielka Lidla przyznała, że choć głównie butelkomaty zlokalizowane są w Poznaniu i okolicach stolicy Wielkopolski, to już do początku grudnia 2023 dokonano wymiany ponad 2 mln butelek na vouchery z pieniędzmi. Za każdą butelkę można dostać 5 groszy na zakupy, co oznacza, że klienci w voucherach wyciągnęli już 100 tys. zł z butelkomatów.

- Klienci chętnie zwracają w naszych sklepach butelki. Zebraliśmy ponad dwa miliony butelek w lokalizacjach, w których je zbieramy, czyli w Poznaniu i okolicach. Widzimy w tym projekcie duży potencjał edukacyjny. Dzięki niemu nasi klienci mogą się dowiedzieć więcej na temat recyklingu i bardziej świadomie podejmować decyzje zakupowe - ujawniła Robaszkiewicz w rozmowie z Portalem Spożywczym.

Klienci dostają vouchery na zakupy, Lidl zyskuje niezbędną wiedzę

Lidl nie ukrywa, że największym z wyzwań, które stoi przed branżą, to krótki czas, jaki jest na przygotowanie się do wdrożenia systemu kaucyjnego. Dlatego też sieci spieszą się z wdrażaniem zmian, które obowiązywać będą de facto dopiero od początku 2025 roku.

- Najlepszym rozwiązaniem byłoby rozpoczęcie funkcjonowania systemu kaucyjnego co najmniej dwa lata od publikacji finalnej wersji ustawy. Taki okres dałby największe możliwości na prace formalno-prawne i organizacyjne, a także stworzenie całej logistyki zbiórki - zauważa Aleksandra Robaszkiewicz w rozmowie z portalem.

Dlatego też sieci, które chcą być najlepiej przygotowane na nowe przepisy, już dziś testują nowe rozwiązania. Okazuje się, że największym wyzwaniem jest obsługa techniczna i logistyczna, jakiej wymaga sprzęt i system zaangażowany do wypełniania wymogów systemu kaucyjnego.

- Naszym celem jest poznanie systemu kaucyjnego od strony operacyjnej. Przede wszystkim zależy nam na sprawdzeniu obsługi maszyn, zapotrzebowania na miejsce w sklepie, logistyki odbioru odpadów, rozwiązań IT, a także czasu i zakresu przebudowy sklepów czy serwisu recyklomatów - podsumowała przedstawicielka sieci Lidl Polska.

Przemysław Terlecki

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Lidl | butelkomat | sklep | system kaucyjny | pieniądze
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »