"Avatara" zobaczysz w domu w 3D
Panasonic Corp. - największy w świecie producent telewizorów plazmowych (ma 40 proc. rynku) - planuje sprzedaż w świecie w pierwszym roku oferty miliona telewizorów trójwymiarowych (3D). Firma z Osaki zacznie dostarczać na rynki (głównie USA, Europy i Japonii) nowy sprzęt już w marcu br.
Cena produktu nie jest jeszcze znana, lecz głównym kierunkiem dla spółki są Stany Zjednoczone. Do oglądania filmów w 3D niezbędne będzie używanie specjalnych okularów. Panasonic (wszedł z ofertą odbiorników Viera o przekątnych ekranu 50-65 cali) intensywnie poszukuje teraz materiałów filmowych w wytwórniach filmowych. Podpisał właśnie umowę z największą w USA firmą satelitarną DirecTV Group Inc. na wprowadzenie od czerwca do oferty trzech kanałów 3D (dwa tradycyjne, trzeci to wypożyczalnia wydarzeń sportowych, koncertów i innych programów w systemie video-on-demand). DirecTV ma 18 mln subskrybentów, z których 10 mln ma dekodery wyposażone w funkcję 3D.
Panasonic chce w przyszłości zawierać kontrakty z innymi firmami, w tym kablowymi.
W wyścigu do klienta uczestniczyć też będą inne firmy z tej branży - Sony Corp., LG Electronics Inc. i Samsung Electronics Co. Błędem producentów sprzętu telewizyjnego było do tej pory dyktowanie za nowe aparaty wprowadzane na rynek zbyt wysokiej ceny co powodowało hamowanie rozwoju sprzedaży. Przykładem jest powolny rozwój HD. Panasonic zmieni politykę i nowe telewizory, camcordery 3D HD i odtwarzacze Blu-ray 3D będą w cenach dostępnych dla zwykłych ludzi. Oblicza się, że do 2012 r. na rynek trafi 9 mln telewizorów 3D.
Teraz na rynku LCD prowadzi Samsung przed Sony, LG, Sharp i Panasonic (6,5 proc. rynku). Akcje Panasonica (w grudniu połączył się z Sanyo Electric Co. Ltd) zwyżkowały w piątek na giełdzie w Tokio o 1,93 proc. do 1372 jenów. Indeks Nikkei zwyżkował tego dnia o 1,1 proc. W zeszłym roku walory Panasonica podrożały o 19 procent.
Krzysztof Mrówka