Bankowość: Bardzo mobilny rok 2015

Wiele działo się podczas tego roku w bankowości mobilnej. Stała się ona już niemal powszechnie dostępna.

Patrząc na mijający rok, można go w bankowości mobilnej podsumować jednym słowem: przyspieszamy! I nie chodzi tu o gwałtowny wzrost, zwiększanie liczby klientów - a właściwie nie tylko. Wspomniane przyspieszenie miało bowiem miejsce wśród nowinek i rozwiązań technicznych, dzięki którym tych klientów przybywa, bowiem aplikacje stają się coraz bardziej urozmaicone i atrakcyjne. Poniżej kilka przykładów, nie będących broń Boże rankingiem czy klasyfikacją.

Niewątpliwym osiągnięciem roku 2015 jest wprowadzanie przez kolejne banki Responsive Web Design (RWD) - technologii budowania stron internetowych, dzięki której treści dostosowują się do ekranów różnych urządzeń: smartfonu, notebooka, tabletu, komputera, a nawet telewizora. Dzięki RWD można nie tylko przeskalować stronę internetową do rozmiarów ekranu, ale także dostosować sposób prezentacji treści do możliwości danego urządzenia i potrzeb jego użytkownika. To ogromna korzyść zwłaszcza dla posiadaczy smartfonów - wielu z nich doświadczyło konieczności "latania" po ekranie w poszukiwaniu interesującej czy potrzebnej w danym momencie treści.

Reklama

Kolejna zmiana to zrywanie więzi bank-operator komórkowy-klient. Wprowadzając płatności telefonem komórkowym, banki zdane były początkowo na "łaskę" operatorów komórkowych. Technologia NFC (Near Field Communication) oznacza posiadanie telefonu z opcją NFC, zainstalowanie w nim karty danego operatora - w Polsce Orange lub T-Mobile, aktywowanie usługi, wreszcie wgranie odpowiedniej aplikacji. Nie każdy klient oferującego płatności NFC banku ma telefon u jednego z tych dwóch operatorów, a trudno wybierać sobie bank pod kątem swojego telefonu komórkowego. Dlatego pojawiła się technologia HCE (Host Card Emulation) - bardzo podobna do NFC, z jednym zasadniczym wyjątkiem: HCE nie wymaga specjalnej karty SIM i posiadania telefonu w odpowiedniej sieci komórkowej. informacje potrzebne do przeprowadzenia transakcji mają być przechowywane w chmurze. Jak na razie, ma jedna niedogodność: działa tylko z systemem Android.

Sukcesem jest wprowadzenie płatności m-commerce. W wielu przypadkach aplikacja do takich płatności nie jest tylko odwzorowaniem strony internetowej - zawiera dedykowane smartfonom treści. Dlatego tez coraz więcej użytkowników telefonów komórkowych korzysta z możliwości zakupów on-line, do czego dostosowały się banki. Rośnie popularność skycash - aplikacji do szybkich transakcji, wykorzystywanej np. nagminnie do zakupu wszelkiego rodzaju biletów: komunikacji miejskiej, kolejowej - ale też biletów do kina czy miejsc parkingowych.

No i wreszcie mamy Polski Standard Płatności. Spółkę pod taką nazwą powołało w 2013 roku sześć banków: PKO BP, mBank, ING Bank Śląski, Bank Zachodni WBK, Bank Millennium i Alior Bank. Celem PSP jest zarządzanie płatnościami mobilnymi. Rok później pojawił się konkurent NFC i HCE - system Blik. Całkowita nowością nie jest - za test można uznać system IKO, oferowany wcześniej przez PKO BP.

Blik pozwala na dokonywanie płatności w sklepach, w internecie i - co ciekawe - pobieranie pieniędzy z bankomatów. Dla każdej transakcji generowany jest jednorazowy, sześciocyfrowy kod, który można wykorzystać tylko przez dwie minuty. Dodatkowo Klient potwierdza każdą transakcję w aplikacji mobilnej, widząc takie jej parametry, jak kwota i nazwa punktu akceptacji. Aplikacje mobilne komunikują się z platformą PSP za pośrednictwem systemów banków, które dostosowane są do najpopularniejszych systemów operacyjnych: Android, iOS i Windows Phone. Trudniej jest posiadaczom BlackBerry i Symbian.

Blik daje również możliwość przelania pieniędzy - nawet osobie, która nie posiada rachunku bankowego, karty ani portfela. Do tego celu służą czeki Blik. Odbiorca otrzymuje hasło i numer i przez określony czas (od 15 minut do 72 godzin) może dokonywać płatności do ustalonego limitu.

Przemysław Szubański

OPINIA

Tomasz Niewiedział, dyrektor Obszaru Bankowości Multikanałowej: - Bank Zachodni WBK w ostatnich kilkunastu miesiącach wprowadził wiele innowacyjnych rozwiązań, w tym także entuzjastycznie przyjęte przez klientów nowości w obszarze płatności mobilnych. Niektóre z nich to pierwsze tego typu rozwiązania w Polsce i prawdopodobnie jedne z pierwszych w Europie. Warto wymienić choćby możliwość zakupu biletów komunikacji miejskiej czy opłacania stref parkingowych bezpośrednio z aplikacji bankowej. Dzięki połączeniu w BZWBK24 mobile oferty kilku operatorów, uzyskaliśmy największy zasięg w Polsce dla tego typu usługi. Obecnie za pomocą aplikacji BZWBK24 mobile można opłacić strefę parkingową w ponad 70 miastach, a zakup biletów komunikacji miejskiej jest możliwy w ponad 170 miastach. Bardzo aktywnie zaangażowaliśmy się także w projekt Polskiego Standardu Płatności, dzięki czemu nasi klienci, korzystając z usługi BLIK, mogą wypłacać pieniądze z bankomatu bez karty, a także płacić telefonem w sklepach i w internecie. Wystarczy na stronie internetowej, na terminalu w sklepie lub w bankomacie wpisać kod BLIK wyświetlony w aplikacji BZWBK24 mobile i potwierdzić transakcję w telefonie. Ważnym elementem naszej oferty są także płatności zbliżeniowe telefonem zrealizowane w oparciu o technologię HCE (ang. Host Card Emulation). Umożliwia ona dokonywanie płatności z wykorzystaniem telefonu równie szybko i łatwo, jak kartą zbliżeniową. Wystarczy odblokować ekran telefonu i przyłożyć go do terminala w sklepie. Przy płatnościach powyżej 50 złotych, na terminalu trzeba wpisać kod PIN nadany w BZWBK24 internet. Płacenie telefonem nie wymaga połączenia z internetem i jest bezpłatne. Usługa jest dostępna dla telefonów z systemem operacyjnym Android 4.4 (lub nowszy) wyposażonych w moduł NFC po zawarciu umowy o bezpłatną kartę MasterCard lub VISA Mobile. Aby to zrobić, wystarczy kilka kliknięć w aplikacji BZWBK24 mobile. Innowacje te na nowo definiują rolę bankowego kanału mobile w budowaniu i utrzymywaniu relacji z klientami. Jestem przekonany, że płatności mobilne z wykorzystaniem aplikacji zdobędą w przyszłości miliony użytkowników.
Dowiedz się więcej na temat: mobilne | bankowe | bankowy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »