Baton, bank i komóra
Snickers Mobile i Inteligo chcą skusić klientów do korzystania z usług operatorów wirtualnych.
Snickers Mobile, którego właścicielem jest Mars Polska, jest typowym produktem lojalnościowym (podobnie jak MVNO Carrefour Mova) i działać ma we współpracy z wirtualnym operatorem komórkowym MNI Mobile, które z kolei ma umowę z PTK Centertel. Umowę Marsa z MNI zawarto na pięć lat. Nowy gracz chce rozdać 100 tys. przedpłaconych kart SIM. Dostaną je osoby, które SMS-em o podwyższonej płatności prześlą kody z batonów Snickers. W przyszłości dzięki kodom będzie można doładować konto telefonu. Ponadto będą dostępne doładowania, takie jak w innych sieciach oraz za pomocą telefonu stacjonarnego (doładowanie będzie dopisywane do rachunku za telefon stacjonarny). MNI Mobile podtrzymało zapowiedź, że w końcu 2008 roku będzie obsługiwało 200 tys. klientów MVNO (wirtualnej sieci mobilnej).
MVNO Inteligo ma działać w sieci Polskiej Telefonii Cyfrowej. Jak zapewniają Inteligo Financial Services (spółka banku PKO BP) i PTC, projekt ma pozwolić na przygotowanie i wprowadzenie na rynek zupełnie nowej propozycji łączącej oferowane przez PTC usługi telekomunikacyjne i produkty finansowe dostarczane przez Inteligo. Na razie nie ujawniono, jakie usługi finansowe chce wprowadzać MVNO Inteligo. Firma poinformowała, że chce mieć kilkaset tysięcy klientów w ciągu kilku lat.
Według analityków Juniper Research, mobilne usługi finansowe to bardzo obiecujący segment rynku. Do 2011 roku liczba użytkowników takich usług ma wzrosnąć dziesięciokrotnie do ponad 800 mln, globalna liczba transakcji zwiększy się z 2,7 mld w 2007 roku do 37 mld za cztery lata, a wartość transakcji wzrośnie z kilkudziesięciu miliardów dolarów w tym roku do 587 mld dolarów w 2011 roku. Według Juniper m-bankowość poza transferami pieniędzy obejmuje także informacyjne usługi bankowe (np. o cenach akcji czy limitach na koncie), płatności oraz możliwość zarządzania kontem.
Tomasz Świderek