Reklama

Będzie mniej kanałów uniwersalnych w naziemnej telewizji?

Jak poinformował "Press", kanał Eska TV najprawdopodobniej po siedmiu miesiącach powróci do naziemnej telewizji cyfrowej w miejsce 8TV. Choć zmiana będzie dotyczyć pierwszego multipleksu, to trudno nie łączyć jej z ósmym, którego kanały mają małą oglądalność.

Na nim Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe nadają Nową TV. Niewykluczone, że ZPR zdecyduje się zatem na wymianę. Nowa TV, w którą nadawca dużo zainwestował trafi do MUX 1, a wracająca Eska TV na MUX 8. Wygląda na to, że ZPR uznał za nieopłacalne utrzymywanie dwóch kanałów o profilu uniwersalnym. Dwóch, które się kanibalizowały. Dlaczego? Czy znikną również inne kanały uniwersalne?

Zawsze byłem sceptyczny wobec uniwersalnego charakteru kanałów obecnych na ósmym multipleksie

Reklama

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała jednak inaczej. Dane instytutu Nielsen Audience Measurement, do których dotarł Business Insider Polska, pokazują, że w okresie od 1 marca do 18 kwietnia br. Metro miał 0,19 proc. udziału w rynku, Nowa TV 0,18 proc., Zoom TV 0,15 proc., a WP TV tylko 0,09 proc. Od kilku dni 8TV już nie emituje magazynu informacyjnego "24 godziny Online.PL" nadawanego także przez Nową TV. W ramówce 8TV więcej jest za to "Hitów na czasie", "Impreski" czy "Wczorajszych", znanych wcześniej z anteny Eska TV. Mniej można znaleźć produkcji dokumentalnych i filmów, które miały zagwarantować 8TV lepsze wyniki niż Eska TV.

Powrót do młodzieżowo-muzycznego kanału to krok w dobrym kierunku, bo dwa kanały o uniwersalnym charakterze utrzymywane przez koncern wielkości ZPR nie mają sensu. Właściciel 8TV i Nowa TV nie posiada przecież licencji sportowych czy praw do najnowszych produkcji z Hollywood. To nie grupa mediowa wielkości TVN czy Polsatu. Jeśli ZPR chce, żeby Nowa TV odniosła sukces, to musi tam emitować wszystkie najciekawsze i premierowe propozycje. Poza tym zmiana profilu kanału ZPR w DVB-T nie przyniosła nadawcy wzrostu udziałów w rynku. W lutym br. 8TV miała 0,33 proc. udziału w rynku, podczas gdy przed rokiem Eska TV aż 0,45 proc. Teraz, po wyłączeniu emisji naziemnej Eska TV ma tylko 0,04 proc. (dane Nielsen Audience Measurement dla Wirtualnych Mediów).

Czy podobnych wniosków nie wyciągnie WP, która zwolniła ostatnio 14 osób

Do rady nadzorczej Wirtualnej Polski dołączył ostatnio Piotr Walter, związany przez 20 lat z Grupą ITI i TVN. To w latach jego prezesury - 2001-2009 - ruszyły flagowe kanały tematyczne TVN-u, takie jak TVN24, TVN Turbo czy TVN Style. Być może podpowie WP skoncentrowanie się na konkretnej tematyce. Na przykład brakuje w Polsce kanału poświęconego nowym technologiom czy wynalazkom - takiej telewizji przyszłości.

Związany z Agorą i Discovery kanał Metro radzi sobie najlepiej, bo skupia się na dokumencie

Pytanie, czy nie radziłby sobie jeszcze lepiej, gdyby śladem rynków włoskiego i niemieckiego przekształcił się w DMAX. Ostatnio na niemieckim DMAX trafiłem na polską produkcję - "Polskich Truckersów". Polskich propozycji zarówno w naszych, jak i zagranicznych wersjach Discovery będzie coraz więcej. Koncern właśnie zapowiedział, że wyprodukuje w 2017 roku ponad 200 godzin lokalnych produkcji.

Czy wszystkie naziemne kanały uniwersalnie są skazane na porażkę? Nie do końca

W marcu wśród samych odbiorców DVB-T kanał Super Polsat miał 1,33 proc. udziału w rynku, podczas gdy w marcu zeszłego roku jeszcze jako Polsat Sport News tylko 0,75 proc. Wyniki byłyby zapewne inne, gdyby do naziemnego Polsat Sport News trafiało więcej ciekawszych transmisji sportowych. Co jednak przekonało widzów do Super Polsatu? Powtórki największych hitów z ramówki głównego Polsatu. Programów typu "Hell's Kitchen - Piekielna Kuchnia", "Top Chef", polskich seriali "Hotel 52", "Rodzina zastępcza", czy też znane produkcje filmowe sprzed lat "Lalka", "Boogeyman".

Telewizje z MUX 8 postawiły na mniej znane produkcje z takich krajów jak Ukraina czy Rosja. To jest dobra tendencja!

Daniel Gadomski

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »