Będzie unijne prawo jazdy

Po ponad dwóch latach sporów kraje członkowskie UE porozumiały się w poniedziałek co do wprowadzenia jednolitego prawa jazdy w Unii Europejskiej. Nowy dokument, w formie plastikowej karty ze zdjęciem, całkowicie zastąpi dotychczas obowiązujące prawa jazdy do 2032 roku.

Po ponad dwóch latach sporów kraje  członkowskie UE porozumiały się w poniedziałek co do wprowadzenia  jednolitego prawa jazdy w Unii Europejskiej. Nowy dokument, w  formie plastikowej karty ze zdjęciem, całkowicie zastąpi  dotychczas obowiązujące prawa jazdy do 2032 roku.

Unijny dokument ma zastąpić 110 istniejących obecnie w UE form prawa jazdy, co ułatwi pracę policjantom, utrudni podrabianie dokumentów oraz będzie kolejnym po wspólnej monecie euro symbolem zjednoczonej Europy.

Prace nad propozycją nowej unijnej dyrektywy trwały od 2003 roku. Kością niezgody był zapisany w dokumencie obowiązek wymiany krajowych praw jazdy na unijny dokument. Pomysłowi przeciwna była m.in. Polska, która od kilku lat prowadzi kosztowną wymianę starych papierowych dokumentów na nowe.

Ostatecznie ministrowie transportu krajów UE zebrani w Brukseli zatwierdzili dyrektywę w kompromisowej wersji. Nie przewiduje ona wprowadzenia wspólnych zasad wydawania uprawnień do prowadzenia samochodu, ale wprowadza unijne prawo jazdy. Ma to być plastikowa karta ze zdjęciem, wyposażona w nowoczesne zabezpieczenia i - opcjonalnie - w chip, na którym zapisane będą informacje o kierowcy.

Reklama

Kraje członkowskie dostały sześć lat na wprowadzenie dyrektywy w życie i przyjęcie odpowiednich przepisów krajowych. Po tym czasie w całej UE wydawane będą wyłącznie nowe dokumenty. Na wymianę starych będzie 20 lat od wejścia w życie dyrektywy, zatem najpóźniej w 2032 wszyscy kierowcy będą mieli unijne prawo jazdy.

Przedmiotem kontrowersji był też okres obowiązywania nowych dokumentów. Ustalono, że będzie to dziesięć lat z możliwością przedłużenia do 15. Po tym okresie prawo jazdy trzeba będzie wymienić. Nie oznacza to, że wygasną uprawnienia do prowadzenia pojazdów. Nie trzeba będzie ponownie przechodzić egzaminu ani badań lekarskich.

Dyrektywa wróci jeszcze do drugiego czytania w Parlamencie Europejskim. Będzie to już tylko formalność, bowiem pomysł ujednolicenia prawa jazdy w UE uzyskał już wcześniej aprobatę eurodeputowanych.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: 2032 | kraje | prawo jazdy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »