Będzie zdalna wieża kontroli lotów w Modlinie. Jest już umowa z zarządem lotniska
Zdalna wieża kontroli lotów w Modlinie miałaby zacząć działać na przełomie 2026 i 2027 roku. - poinformowała w poniedziałek Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP). Dodano, że Agencja podpisała w tej sprawie umowę z zarządem lotniska Warszawa-Modlin.
Wiadomo, co dalej z inwestycją, o której kilka tygodni temu pisaliśmy na łamach Interii. Chodzi o zdalną wieżę kontroli lotów w Modlinie. Jak opisywaliśmy, taka inwestycja miałaby pozwolić, by ruch lotniczy na lotnisku w Modlinie był nadzorowany z Warszawy, z siedziby Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP).
Agencja podpisała już w tej sprawie umowę z zarządem lotniska Warszawa-Modlin - podano w poniedziałek. Zdalna wieża kontroli lotów (Remote Tower) miałaby zacząć działać na przełomie 2026 i 2027 roku.
Prezes PAŻP Magdalena Jaworska-Maćkowiak oraz członkowie zarządu Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin - Tomasz Szymczak i Remigiusz Kobierski - podpisali umowę niezbędną do rozpoczęcia prac.
"Najpierw był list intencyjny, teraz jest umowa. Dotrzymujemy słowa i realizujemy ważne zobowiązania technologiczne, które realnie wpłyną na efektywność kontroli lotniska w Modlinie, będąc nieporównywalnie nowocześniejszymi niż stosowane dotychczas" - wskazała prezes PAŻP Magdalena Jaworska-Maćkowiak, cytowana w komunikacie.
Remote Tower to rozwiązanie obejmujące znajdujące się na lotnisku kamery i czujniki, które w czasie rzeczywistym wysyłają sygnały do centrum kontroli ruchu lotniczego - wyjaśnia PAŻP. Obraz i informacje o ruchu wyświetlane są dalej na monitorach w specjalnym pomieszczeniu.
"Poprzez Remote Tower Centre można kierować ruchem lotniczym, tak jak z tradycyjnej wieży. Technologia rTWR (Remote Tower - PAP) zapewnia wyższą skalowalność w porównaniu do rozwiązań konwencjonalnych, pozwala również na prowadzenie, w ramach jednej infrastruktury, kontroli ruchu lotniczego dla więcej niż jednego lotniska" - czytamy w komunikacie agencji.
Dzięki technologii kontroli zdalnej kontrolerzy ruchu lotniczego obsługujący podwarszawski port będą mogli skorzystać:
- z panoramy wideo w wysokiej rozdzielczości, z możliwością obrotu, pochylenia i przybliżenia obrazu,
- z technologii termowizji pozwalającej na obserwację w nocy i trudnych warunkach pogodowych
- z technologii poprawiającej świadomość sytuacyjną kontrolerów i umożliwiającej podejmowanie szybkich, świadomych decyzji, co ma na celu poprawę bezpieczeństwa i wydajności operacyjnej.
Będą mieli też dostęp do informacji dodatkowych zintegrowanych z widokiem panoramicznym kontrolowanego lotniska, np. danych meteorologicznych i informacji radarowych - dodaje PAŻP.