Biedronka musi zwrócić klientom 150 zł. UOKiK zakwestionował promocję "Magia Rabatów"
Klienci, którzy brali udział w promocji Biedronki o nazwie "Magia Rabatów", mogą liczyć na dodatkowy voucher. Mowa tu o kuponie o wartości 150 zł na zakupy w sieci. Taki wymóg na właściciela sklepów nałożył prezes UOKiK, który "zakwestionował praktyki spółki Jeronimo Martins Polska" dotyczące wspomnianej promocji.
"Prezes UOKiK wydał decyzję, w której zakwestionował praktyki spółki Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci Biedronka, związane z akcją promocyjną 'Magia Rabatów - Zabawki i Książki - Voucher od 01.12.2022 r. do 03.12.2022 r.'".
Sprecyzowano, że jedną z niedozwolonych praktyk było wprowadzanie w błąd co do warunków promocji w przekazach reklamowych.
"Informacje pojawiające się na plakatach w sklepach nie informowały o produktach, których nie można było kupić za voucher" - poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w poniedziałkowym komunikacie.
UOKiK wyjaśnił, że w ramach promocji posiadacze aplikacji lub karty Moja Biedronka byli zachęcani przez sieć do zakupu trzech produktów z kategorii książki i/lub zabawki, a połowę kwoty wydanej na te produkty mieli otrzymać w formie vouchera wydrukowanego na paragonie. Voucher można było przeznaczyć na kolejne zakupy.
W reklamach zamieszczonych w sklepach brakowało jednak dokładnej listy produktów, które można było kupić. Materiały marketingowe opatrzone były gwiazdką, przy której mniejszym drukiem informowano o ograniczeniach promocji, która miała obowiązywać tylko na wybrane artykuły przemysłowe lub tekstylia.
"Ze skarg, które otrzymywał Urząd wynikało, że konsumenci byli zaskoczeni tym, że nie mogą zapłacić voucherem za istotną część produktów powszechnie przypisanych do tych kategorii" - wskazał UOKiK. Zwrócił też uwagę, że informacja o części artykułów niewchodzących w zakres promocji, takich jak chemia gospodarcza, kosmetyki, środki czystości czy odświeżacze powietrza, była przedstawiana klientom dopiero po zakupie - wydrukowaniu paragonu z voucherem.
"Regulamin promocji nie był dostępny w sklepie w taki sposób, aby klienci mogliby bez problemu zapoznać się z jego treścią przed skorzystaniem z promocji" - wskazał urząd.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał decyzję, w której - jak podano w komunikacie - nałożył na Jeronimo Martins Polska obowiązek przyznania klientom, którzy nie wykorzystali vouchera, środków finansowych.
"W ramach zobowiązania do zmiany praktyk Jeronimo Martins Polska dostarczy nowe vouchery dla poszkodowanych klientów o wartości 150 złotych. Zachęcam wszystkich, którzy wzięli udział w akcji promocyjnej 'Magia rabatów', do skorzystania z rozwiązań wynikających z wydanej decyzji" - poinformował Chróstny, cytowany w komunikacie.
Voucher mogą otrzymać klienci sieci Biedronka, którzy zrobili zakupy w ramach akcji promocyjnej 'Magia Rabatów' w okresie 1-3 grudnia 2022 r., otrzymali promocyjny voucher, ale go nie zrealizowali i nadal są w programie lojalnościowym sieci (mają kartę Moja Biedronka). Osoby spełniające te kryteria automatycznie otrzymają od spółki bon o wartości 150 zł.
"Informacja o decyzji Prezesa UOKiK ma trafić do konsumentów poprzez różne kanały komunikacji marki Biedronka z klientami: tablice ogłoszeniowe w sklepach sieci, na stronie internetowej dyskontu, sms-y (pod warunkiem posiadania zgód na kontakt w celach reklamowych), aplikację mobilną Biedronka oraz profil przedsiębiorcy na Facebooku. Konsumentom, którzy po przeprowadzeniu akcji zrezygnowali z udziału w programie lojalnościowym Moja Biedronka i nie są jego członkami, Jeronimo Martins przyzna e-kod o wartości 150 zł za każdy niewykorzystany voucher. Aby go otrzymać, należy zwrócić się do Biura Obsługi Klienta Biedronki mailowo lub telefonicznie" - informuje UOKiK.