Bittel: Luxtorpeda na torach być może za cztery-pięć lat

PKP Intercity podpisały w środę list intencyjny z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w sprawie stworzenia innowacyjnych pociągów. Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel powiedział PAP, że jeżeli wszystko dobrze pójdzie, pociągi Luxtorpeda mogą pojawić się na torach za cztery-pięć lat.

Program Luxtorpeda 2.0, którego celem jest stworzenie innowacyjnych pojazdów szynowych, jest jednym z flagowych projektów służących realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju przyjętej w 2017 roku przez rząd.

W środę PKP Intercity podpisały list intencyjny z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju ws. stworzenia innowacyjnych pociągów. W wyniku prac badawczo-rozwojowych prowadzonych przez różnych wykonawców ma być opracowany innowacyjny tabor kolejowy na potrzeby PKP IC. Chodzi o nowoczesne lokomotywy elektryczne, elektryczne zespoły trakcyjne (EZT) oraz składy typu push-pull. Pojazdy mają być przystosowane do prędkości 160-250 km/h. Na ten cel planowane jest około 3,7 mld zł.

Reklama

"Obok już prowadzonych przez NCBR: programów INNOTABOR, Wspólnego Przedsięwzięcia z PKP PLK oraz programu GOSPOSTRATEG dziś uruchamiamy kolejną, ważną inicjatywę. Partnerstwo innowacyjne to bowiem nie tylko nowy sposób finansowania innowacji. To budowanie w Polsce takiego rynku, który przez lata będzie napędzał naszą gospodarkę" - zauważył wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin, cytowany w komunikacie prasowym. Dodał, że "wyznaczyliśmy i konsekwentnie realizujemy cele strategiczne, dzięki którym poprawia się jakość życia Polaków".

Jak powiedział PAP Bittel, "jeżeli wszystkie procedury powiodą się, a prototyp zostanie wykonany i homologowany, to za 4-5 lat te pojazdy powinny pojawić się w rzeczywistości pasażerskiej".

"Cieszę się, że PKP Intercity planuje włączyć się we flagowy projekt służący realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju" - zauważył minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, cytowany w komunikacie. "Decyzja o współpracy jest podyktowana potrzebami i wymaganiami, jakie stawiają pasażerowie przed nowoczesnymi przewoźnikami" - powiedział. "Współpraca z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju ma zapewnić przewoźnikowi nowoczesny tabor. Jestem pewien, że dzięki temu Polacy jeszcze chętniej będą korzystać z transportu kolejowego" - dodał minister.

Prezes PKP Intercity Marek Chraniuk mówił, że powołany zostanie zespół roboczy, "znajdą się w nim przedstawiciele Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz PKP Intercity". Przypomniał, że spółka realizuje "największy w historii firmy program inwestycyjny, którego celem jest coraz lepsza jakość podróżowania". "W ramach zaktualizowanej strategii taborowej na lata 2016-2020, z perspektywą do 2023 r., zainwestujemy 7 mld zł w komfort pasażerów" - powiedział Chraniuk.

Według dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju Macieja Chorowskiego podpisana umowa "to kolejny krok w realizacji celów w ramach programu Luxtorpeda 2.0, który nie tylko zwiększy konkurencyjność polskich firm, ale przede wszystkim poprawi bezpieczeństwo i jakość przewozów". Dodał, że NCBR "z powodzeniem uruchamia programy nowego typu, których celem jest stawianie czoła konkretnym wyzwaniom technologicznym, przy jednoczesnym zapewnianiu rynku dla nowatorskich rozwiązań".

Pobierz darmowy program do rozliczeń PIT 2017

PAP
Dowiedz się więcej na temat: pociąg | Andrzej Bittel | PKP Intercity
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »