Bittel: Luxtorpeda na torach być może za cztery-pięć lat
PKP Intercity podpisały w środę list intencyjny z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w sprawie stworzenia innowacyjnych pociągów. Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel powiedział PAP, że jeżeli wszystko dobrze pójdzie, pociągi Luxtorpeda mogą pojawić się na torach za cztery-pięć lat.
Program Luxtorpeda 2.0, którego celem jest stworzenie innowacyjnych pojazdów szynowych, jest jednym z flagowych projektów służących realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju przyjętej w 2017 roku przez rząd.
W środę PKP Intercity podpisały list intencyjny z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju ws. stworzenia innowacyjnych pociągów. W wyniku prac badawczo-rozwojowych prowadzonych przez różnych wykonawców ma być opracowany innowacyjny tabor kolejowy na potrzeby PKP IC. Chodzi o nowoczesne lokomotywy elektryczne, elektryczne zespoły trakcyjne (EZT) oraz składy typu push-pull. Pojazdy mają być przystosowane do prędkości 160-250 km/h. Na ten cel planowane jest około 3,7 mld zł.
"Obok już prowadzonych przez NCBR: programów INNOTABOR, Wspólnego Przedsięwzięcia z PKP PLK oraz programu GOSPOSTRATEG dziś uruchamiamy kolejną, ważną inicjatywę. Partnerstwo innowacyjne to bowiem nie tylko nowy sposób finansowania innowacji. To budowanie w Polsce takiego rynku, który przez lata będzie napędzał naszą gospodarkę" - zauważył wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin, cytowany w komunikacie prasowym. Dodał, że "wyznaczyliśmy i konsekwentnie realizujemy cele strategiczne, dzięki którym poprawia się jakość życia Polaków".
Jak powiedział PAP Bittel, "jeżeli wszystkie procedury powiodą się, a prototyp zostanie wykonany i homologowany, to za 4-5 lat te pojazdy powinny pojawić się w rzeczywistości pasażerskiej".
"Cieszę się, że PKP Intercity planuje włączyć się we flagowy projekt służący realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju" - zauważył minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, cytowany w komunikacie. "Decyzja o współpracy jest podyktowana potrzebami i wymaganiami, jakie stawiają pasażerowie przed nowoczesnymi przewoźnikami" - powiedział. "Współpraca z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju ma zapewnić przewoźnikowi nowoczesny tabor. Jestem pewien, że dzięki temu Polacy jeszcze chętniej będą korzystać z transportu kolejowego" - dodał minister.
Prezes PKP Intercity Marek Chraniuk mówił, że powołany zostanie zespół roboczy, "znajdą się w nim przedstawiciele Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz PKP Intercity". Przypomniał, że spółka realizuje "największy w historii firmy program inwestycyjny, którego celem jest coraz lepsza jakość podróżowania". "W ramach zaktualizowanej strategii taborowej na lata 2016-2020, z perspektywą do 2023 r., zainwestujemy 7 mld zł w komfort pasażerów" - powiedział Chraniuk.
Według dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju Macieja Chorowskiego podpisana umowa "to kolejny krok w realizacji celów w ramach programu Luxtorpeda 2.0, który nie tylko zwiększy konkurencyjność polskich firm, ale przede wszystkim poprawi bezpieczeństwo i jakość przewozów". Dodał, że NCBR "z powodzeniem uruchamia programy nowego typu, których celem jest stawianie czoła konkretnym wyzwaniom technologicznym, przy jednoczesnym zapewnianiu rynku dla nowatorskich rozwiązań".