Co dalej z budową terminala w Świnoujściu? Sąd ogłosił decyzję
Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA) w Warszawie oddalił skargi organizacji ekologicznych z Polski i Niemiec ws. decyzji środowiskowej GDOŚ dotyczącej budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu - podała PAP. - Wygraliśmy z niemiecką organizacją w sądzie - skomentował decyzję sądu wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Projekt tzw. portu zewnętrznego należy do największych przedsięwzięć w polskiej gospodarce morskiej.
W poniedziałek (4 sierpnia) WSA ogłosił orzeczenie w sprawie zaskarżonej przed dwie organizacje ekologiczne decyzji określającej środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia pn. "Budowa Terminala Kontenerowego w Porcie Zewnętrznym w Świnoujściu".
Na złożony w marcu tego roku wniosek niemieckiej organizacji Lebensraum Vorpommern z wyspy Uznam oraz stowarzyszenia Zielone Wyspy Świnoujście WSA wstrzymał wykonanie decyzji środowiskowej dotyczącej budowy terminala w Świnoujściu. Rozprawa w tej sprawie odbyła się 21 lipca, jednak sąd odroczył termin ogłoszenia orzeczenia z uwagi na zawiły charakter sprawy.
W poniedziałek przed południem Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, ogłaszając decyzję, poinformował, że oddalił skargi na decyzję środowiskową Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (GDOŚ) dla terminala kontenerowego w Świnoujściu złożone przez organizacje ekologiczne z Polski i Niemiec.
Sędzia WSA Anita Wielopolska wskazała w sentencji, że po analizie obszernego materiału dowodowego sąd doszedł do przekonania, że Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska w żaden sposób nie uchybił obowiązującym przepisom. "Przeprowadził niezbędne uzgodnienia z organami, otrzymał stosowne opinie, rozpoznał wszystkie zarzuty, które zostały wniesione w odwołaniach" - zaznaczyła.
Sędzia zwróciła również uwagę, że GDOŚ przeanalizował i odniósł się do wszystkich zarzutów podniesionych przez niemiecką organizację, zaś inwestor, czyli Zarząd Portów Szczecin i Świnoujście został wezwany do uzupełnienia raportu środowiskowego i spełnił ten obowiązek. - Trzeba podkreślić, że wbrew temu co twierdzi niemieckie stowarzyszenie, ich uwagi i sugestie zostały uwzględnione. Były przeprowadzone konsultacje, w tym również transgraniczne i zostały one zakończone protokołem, do którego włączone zostały wszystkie ustalenia - powiedziała sędzia Wielopolska.
Dodała, że nie było jakichkolwiek podstaw do uchylenia decyzji środowiskowej GDOŚ. - W ocenie sądu decyzja była prawidłowa i nie ma żadnych powodów, by ją wyeliminować z obrotu prawnego - podsumowała.
- Wygraliśmy z niemiecką organizacją w sądzie. Decyzja środowiskowa dla terminala kontenerowego w Świnoujściu została utrzymana w mocy. Realizacja całej inwestycji, tak jak do tej pory, będzie przebiegać zgodnie z planem - zapewnił Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za gospodarkę morską, w nagraniu zamieszczonym w mediach społecznościowych po ogłoszeniu decyzji przez WSA.
- Budowa terminala jest dla naszego rządu priorytetowa. Tak jak już wielokrotnie mówiłem, nikt nam tej inwestycji nie zatrzyma - dodał Marchewka. W ocenie resortu nowe możliwości portu sprawią, że konkurencyjność Polski na Bałtyku zdecydowanie wzrośnie. - Do Świnoujścia będą przypływać największe kontenerowce świata, a co za tym idzie, będziemy przyjmować coraz większą część rynku transportowego w całym regionie - ocenił wiceminister resortu infrastruktury.