Budowa tras kolejowych. PKP ogłaszają przetargi, do końca roku prawie 17 mld zł
Przetargi na kwotę około 17 mld zł ogłoszą w tym roku PKP Polskie Linie Kolejowe - informuje PAP. Spółka podała, jakie trasy kolejowe zamierza w pierwszej kolejności wybudować lub zmodernizować. Czas między ogłoszeniem a podpisaniem umowy ma nie przekraczać ośmiu miesięcy. Nie na wszystkie inwestycje zostały zebrane fundusze. Brakuje np. wsparcia z CEF (Connecting Europe Facility) na kontynuację Rail Baltica.
W trzecim kwartale mają zostać ogłoszone przetargi o wartości ponad 100 mln zł - informuje PAP. Pieniądze będą przeznaczone na budowę tylko jednego, niespełna 18-km odcinka ze Szczyrzyc do Tymbarku. Postanowiono też zrewitalizować trasę kolejową z Ostrowa Wielkopolskiego do Grabowna Wielkiego. Z funduszy PKP zostanie przebudowanych sześć odcinków: Warszawa Wawer - Otwock, Sandomierz-Sobów, Sobów-Zbydniów; Sandomierz-Grębów, Sobów-Padew Narodowa i Łomża-Śniadowo.
W ostatnim kwartale roku spółka zapowiedziała przetargi na budowę odcinków linii 104 - z Tymbarku do Limanowej, a także Podłęże-Gdów i Podłęże Balachówka-Podłęże. W planach jest też przebudowa trasy z Gdyni Chyloni do Lęborka oraz kolejny fragment Rail Baltica - z Białegostoku do Osowca i z Osowca do Ełku. Trwają rozmowy z Brukselą nad dopuszczalną, maksymalną prędkością na tej trasie.
Chętni do realizowania prac będą mogli przebudować odcinek Skierniewice-Czachówek Wschodni, a także Skarżysko-Kamienna-Łączna i Łączna-Tumlin. Przetarg obejmie też przebudowę stacji na magistrali węglowej - Maksymilianowo w woj. kujawsko-pomorskim, a także budowę mostu przez Wisłę wraz z przebudową odcinka Góra Kalwaria-Kępa Gliniecka.
Przetargi będą ogłaszane po dokonaniu ich pełnego przeglądu, jaki PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą wraz z Ministerstwem Infrastruktury - informuje portal rynek-kolejowy.pl. - Wiemy, że rynek potrzebuje przetargów - zapewnił cytowany przez portal członek zarządu PKP PLK Marcin Mochocki. Przyznał, że na niektóre odcinki, np. na linię Białystok - Osowiec - Ełk, wciąż brakuje funduszy. Mają one pochodzić z nowej perspektywy finansowej CEF (Connecting Europe Facility) - instrumentu zarządzany przez Komisję Europejską, który wspiera m.in. projekty dotyczące transportu. Rozmówca rynku-kolejowego.pl zapewnił, że “nie bierze pod uwagę niepowodzenia".
PKP Polskie Linie Kolejowe odpowiadają za zarządzanie państwową siecią linii kolejowych w Polsce, która liczy ponad 18,6 tys. kilometrów. Również zarządzają i synchronizacją ruch pociągów pasażerskich i towarowych. W 2023 roku po polskich torach przejechało 1 831 938 pociągów pasażerskich i 409,5 tys. towarowych. Spółka opracowuje i aktualizuje w całym kraju rozkłady jazdy.