Centralny Port Komunikacyjny: Rząd chce usprawnić budowę

Rząd przyjął projekt ustawy dotyczący usprawnienia procesu inwestycyjnego CPK. Zakłada on m.in. przekształcenie Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" w spółkę akcyjną, gdzie Skarb Państwa będzie jedynym akcjonariuszem.

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów poinformowała we wtorek, że rząd przyjął projekt ustawy o usprawnieniu procesu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego, przedłożony przez Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Centralny Port Komunikacyjny to nowy system transportowy dla Polski, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 28 km kw., zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w ramach pierwszego etapu będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.

Reklama

Powstanie globalny węzeł przepływu ludzi i dóbr

"Rząd chce usprawnić proces inwestycyjny związany z utworzeniem Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zwiększy się także zakres realizacji CPK o działania ukierunkowane na pobudzenie polskiej gospodarki. Chodzi o powstanie w centralnej Polsce globalnego węzła przepływu ludzi i dóbr oraz o lokalizację nowych inwestycji w sektorach wysokorozwiniętych" - podała w komunikacie KPRM.

Wśród najważniejszych rozwiązań zawartych w projekcie jest także przekształcenie Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" (PPL) w spółkę akcyjną o nazwie "Polskie Porty Lotnicze Spółka Akcyjna", w której Skarb Państwa będzie jedynym akcjonariuszem. Następnie akcje należące do Skarbu Państwa zostaną wniesione do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

"Rozwiązanie to spowoduje integrację PPL z CPK poprzez skupienie w jednym podmiocie kompetencji i odpowiedzialności dotyczących planowania i zarządzania krajową infrastrukturą lotniskową. Pozwoli to również na zwiększenie koordynacji działań inwestycyjnych w tym zakresie" - przekazano.

Zdaniem projektodawców silna grupa kapitałowa będzie mogła efektywniej przeciwstawić się wymaganiom rynkowym i być generatorem rozwoju gospodarczego, a jednocześnie w sytuacjach nadzwyczajnych (np. kryzys wywołany pandemią) być stabilnym oparciem dla całego sektora.

Projekt zakłada przyznanie uprawnień spółce celowej CPK do sprawnej realizacji inwestycji i inwestycji towarzyszących. "Chodzi o uprawnienia odpowiadające uprawnieniom innych inwestorów celu publicznego, co umożliwi wykorzystanie specustaw inwestycyjnych dla realizacji inwestycji towarzyszących projektowi CPK" - podano.

Jeśli chodzi o inwestycje kolejowe, spółka celowa uzyska status wnioskodawcy wszczęcia postępowania o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej oraz beneficjenta tej decyzji. Wprowadzona zostanie możliwość wczesnej realizacji prac przygotowawczych inwestycji (na wzór rozwiązań prawnych dotyczących budowy obiektów energetyki jądrowej).

Nowe zadania pełnomocnika ds. CPK

Ustanowione zostaną także nowe zadania pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego i spółki CPK. Pełnomocnik będzie odpowiedzialny za zapewnienie optymalnych warunków rozwoju społeczno-gospodarczego oraz przestrzennego regionu CPK. 

Umożliwi to efektywne zaplanowanie takich elementów inwestycji, jak Airport City oraz nowe obszary mieszkaniowe i gospodarcze. Chodzi o zapewnienie kompleksowej interwencji publicznej w sferze gospodarki, planowania przestrzennego oraz zrównoważonego rozwoju.

Projekt przewiduje również wprowadzenie zmian wynikających z dialogu ze stroną społeczną. "Przyjęte zostaną punktowe modyfikacje zasad pozyskiwania nieruchomości, będące efektem dialogu ze stroną społeczną (efektem tego dialogu są również rozwiązania w innych obszarach, m.in. Program Dobrowolnych Nabyć - projekt przewiduje szereg zachęt do zbywania nieruchomości na szerokim obszarze przyszłej lokalizacji CPK przed formalnym ustaleniem tej lokalizacji w drodze decyzji administracyjnej)" - podała KPRM.

Projektowane rozwiązania zakładają także zwiększenia zaliczki na poczet odszkodowania (po decyzji I instancji) oraz rozszerzenia kręgu uprawnionych do uzyskania zaliczki; wprowadzenie mechanizmu umożliwiającego wydłużenie terminu wydania nieruchomości po wydaniu decyzji lokalizacyjnej CPK, ponad ustawowe 120 dni - zależnie od możliwości wynikających z harmonogramu robót przygotowawczych i budowlanych.

"Oczekiwanym efektem nowych przepisów będzie wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych oraz ograniczenie obciążeń administracyjnych, co wpłynie pozytywnie na skrócenie procesu inwestycyjnego" - przekazano.

W skład CPK wejdzie też węzeł kolejowy w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. 

PAP
Dowiedz się więcej na temat: CPK | port lotniczy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »