Co siódme konto bankowe na świecie może być fałszywe. Nowa metoda oszustów

Co siódme nowe konto bankowe na świecie może być fałszywe. Do ich otwierania oszuści wykorzystują fikcyjne lub skradzione tożsamości i za ich pośrednictwem dokonują przestępstw. Fałszywe konta były w 2023 r. najczęstszą formą wykroczeń online - wynika z Omnichannel Fraud Report przygotowanego przez amerykańską firmę analityczną TransUnion. Autorzy raportu informują, że 5 proc. dokonanych w 2023 r. transakcji było podejrzanych.

"Globalny wzrost transakcji cyfrowych spowodował, że w 2023 r. oszustwa osiągnęły nowy poziom. Ponieważ cyberprzestępcy kradną więcej danych, tak od firm, co od osób fizycznych, tempa nabierają oszustwa oparte na tożsamości" - informują autorzy raportu. 

Pod koniec 2023 r. w Stanach Zjednoczonych instytucje finansowe zostały oszukane na kwotę 3,1 miliarda dolarów. To łączna suma kredytów zaciągniętych na fikcyjnych właścicieli kont - wskazują autorzy raportu. Za pośrednictwem nieprawdziwych posiadaczy rachunków bankowych nie tylko brano pożyczki, ale też umowy na kredyty samochodowe i karty kredytowe.

Reklama

Oszuści zmieniają taktykę

TransUnion ostrzega, że zamiast stosować zwykłe taktyki aby uzyskać dostęp do istniejących kont, przestępcy otwierają własne, które mogą kontrolować. Zakładają je na fikcyjnych właścicieli. Często łączą nieprawdziwe tożsamości z prawdziwymi danymi, ukradzionymi w sieci. Z przeprowadzonych analiz wynika, że w 2023 r. 13,5 proc. działań związanych z założeniem konta internetowego było podejrzanych o popełnienie oszustwa cyfrowego. "Oznacza to, że prawie co siódme nowe konto na świecie może być nielegalne" - czytamy w raporcie. 

W minionym roku kradzieże kont stanowiły 7 proc. oszustw - najwięcej ze wszystkich. Nieco rzadziej (6,9 proc.) popełniano przestępstwa z użyciem kart kredytowych. Wykroczenie to jeszcze w 2022 r. było najczęściej dokonywane przez cyberprzestępców. Zaś najszybciej rozwijającą się metodą oszustwa internetowego były fikcyjne tożsamości. Ich odsetek wzrósł z 5,3 proc. w 2022 r. do 6,1 proc. w 2023 r., a częstotliwość dokonywania tego przestępstwa o ponad jedną piątą. Zaś od 2019 r. do 2023 r. - o 184 proc. 

Handlowcy najbardziej narażeni

Branżą najbardziej dotkniętą na całym świecie przez oszustwa internetowe był w zeszłym roku handel detaliczny. Zakupy dokonywane na nieprawdziwych klientów stanowiły niemal połowę przestępstw (44,7 proc.). Nieco więcej niż co trzecie z nich (36 proc.) dotyczyło podróży i wypoczynku, często rezerwacji drogich hoteli i luksusowych ośrodków wypoczynkowych. Nieco mniej - 31,5 proc. oszustw cyfrowych - było związane z grami wideo. 

Autorzy raportu zwracają uwagę, że nie wszystkie wskaźniki rosną. Na przykład spada liczba przestępstw online dokonywanych wobec firm logistycznych i podmiotów publicznych. Rzadziej też cyberprzestępcy atakują firmy ubezpieczeniowe. Wskaźnik podejrzeń o defraudację spadł w ciągu roku o ponad 1 proc. Autorzy raportu wskazują, że prawdopodobnie wynika to ze stosowania przez te branże coraz skuteczniejszych zabezpieczeń w internecie. 

Łupem oszustów padają nie tylko firmy, ale też zwykli użytkownicy. Z raportu wynika, że celem oszustw w internecie była poddana od września do grudnia 2023 r. ponad połowa (54 proc.) użytkowników sieci. Próbowano ich naciągnąć za pośrednictwem maili, połączeń telefonicznych lub SMS-ów. "W latach 2019–2023 liczba podejrzanych oszustw cyfrowych wzrosła o 105 proc. To o 15 pkt. proc. więcej niż wyniósł ogólny wzrost liczby transakcji cyfrowych (o 90 proc.)" - zwracają uwagę autorzy raportu.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: konta bankowe | oszuści | cyberbezpieczeństwo | kradzież
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »