Reklama

Coraz dłużej oglądamy każdą złotówkę

Przedstawiciele sektora handlowego z niepokojem obserwują mniejszą skłonność konsumentów do wydawania pieniędzy. Zdają sobie bowiem sprawę, że będzie to dla ich firm oznaczało większy wysiłek w celu uzyskania wcześniej założonych wyników.

Bardzo słabe dane odnośnie konsumpcji przyniósł już IV kw. 2012 r. Pomimo to iż odczyt PKB okazał się wyższy od prognozowanego, jego struktura okazała się zgoła odmienna od dotychczasowej.

Reklama

Otóż konsumpcja, która w ostatnim czasie była jedną ze składowych ciągnących najmocniej ten wskaźnik do góry, tym razem spadła na ostatnią pozycję i przed jej wartością pojawił się minus. Oznacza to zatem jeden z najgorszych od paru lat wynik. Pierwszy kwartał obecnego roku jak na razie nie zapowiada się wcale lepiej.

Ostatnie odczyty wskaźnika Footfall Polska publikowanego przez firmę Experian wskazują, iż sytuacja w handlu detalicznym staje się jeszcze trudniejsza. Wskaźnik ten, przedstawiający procentowe zmiany liczby odwiedzających wybrane centra handlowe na terenie Polski, w tygodniu 18.02-24.02 2013 roku odnotował bowiem spadek o 5,4 proc. rok do roku.

Dane Eurostatu, które w odróżnieniu od danych GUS obejmują także najmniejsze firmy (czyli zatrudniające poniżej 10 pracowników), wskazują na spadek sprzedaży detalicznej w styczniu 2013 r. o 0,9 proc. rok do roku.

Sieciom handlowym i samodzielnym podmiotom pozostaje w tej sytuacji ostra konkurencja. Aby zyskać przewagę konkurencyjną, wiele z nich testuje nowe rozwiązania mające przyciągnąć nowych klientów, pozwolić utrzymać dotychczasowych i jeszcze najlepiej zachęcić ich do wydawania większych kwot. Przykładem może być chociażby testowanie płatności mobilnych przez Biedronkę.

Podczas gdy część hipermarketów podejmuje działania mające na celu ograniczanie szerokości oferowanego asortymentu, dyskonty z kolei wzbogacają go. Ostatnim przykładem jest wprowadzenie do sprzedaży markowych perfum przez Lidla. Coraz częściej spotykaną formą obrony tradycyjnych sklepów przed postępującą koncentracją w handlu detalicznym jest przystąpienie do sieci franczyzowych.

Emmerson SA

Pobierz za darmo program PIT 2012

Dowiedz się więcej na temat: handel | konsumpcja

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »