Ze środków Unii Europejskiej budowa CPK wsparta została dotychczas kwotą blisko 280 mln zł. Maciej Lasek przekonywał jednak, że Polska wchodzi obecnie w fazę budowy tej inwestycji, a to wymaga miliardów złotych z UE.
Dwie trzecie inwestycji w CPK na kolej
Pełnomocnik rządu ds. CPK przekonywał w środę, że Kolej Dużych Prędkości będzie w dużej mierze współfinansowana ze środków unijnych. Linia Warszawa-Łódź to obecnie najbardziej zaawansowana część wszystkich inwestycji kolejowych:
- Ten projekt został wsparty finansowaniem w wysokości prawie 280 mln zł z UE. To pierwszy odcinek Kolei Dużych Prędkości, on połączy Warszawę z nowym lotniskiem - mówił Maciej Lasek w czasie konferencji prasowej.
Dodał, że komponent kolejowy w ramach programu wieloletniego CPK do 2032 roku to dziś blisko dwie trzecie wszystkich wydatków wieloletnich.
- To jest 76,8 mld zł na infrastrukturę kolejową i 1,7 mld zł na tabor. Cały program wieloletni do 2032 roku, przypomnę, to jest niespełna 130 mld zł, zatem to kolej jest solą tego projektu - wyliczał pełnomocnik.
Z fazy projektowania do budowy CPK. "Dostawaliśmy miliony, potrzebujemy miliardów z UE"
Polska ma obecnie wychodzić z fazy projektowania całej inwestycji w CPK i przechodzić do fazy budowy. Maciej Lasek w czasie środowej konferencji przekonywał, że wsparcie UE dla Kolei Dużych Prędkości jest kluczowe, by możliwa była terminowa realizacja tej inwestycji:
- Dotychczas spółka CPK pozyskiwała miliony złotych ze środków unijnych, a od 2025 roku wkroczyliśmy w etap budowy, w którym będziemy potrzebowali miliardów - wyliczał.
Jeszcze w tym roku ogłoszone mają być dwa przetargi na odcinek od Warszawy Zachodniej do granicy węzła CPK, a cztery kolejne przetargi ogłoszone będą w 2026 roku.
Całe CPK infrastrukturą także dla wojska
Projektowane w ramach CPK drogi i połączenia kolejowe mają być infrastrukturą podwójnego zastosowania. Przedstawiciel rządu przypominał, że jeszcze dekadę temu nikt nie zwracał na to uwagi. Dziś CPK ma służyć także wojsku:
- Projekt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego jest jednym z największych projektów budowy nowej infrastruktury i dlatego jest tak ważne, żeby uwzględniał również potrzeby mobilności wojskowej - tłumaczył Maciej Lasek.












