Czarny Piątek - powszechne, głębokie rozczarowanie
Według Związku Handlu Detalicznego (NRF) w USA, sprzedaż w ostatni tzw. Czarny Piątek (dzień Po Święcie Dziękczynienia) była rok do roku niższa aż o 11 procent.
Przeciętny klient wydał 380,95 dolarów (1272,37 złotych) - rok do roku mniej o 6,4 proc. Licząc łącznie wydatki klientów w czasie ostatniego, długiego weekendu wyniosły 50,9 mld dolarów (170 mld złotych).
Spadek wydatków w weekend okraszony Czarnym Piątkiem jest zauważalny porównując z poprzednim rokiem, gdyż handel do wyprzedaży przystępuje już niekiedy znacznie wcześniej (tak było np. w wielkich sieciach Wal-Mart, Target, Macy's). Wielki wpływ ma także handel online, który odbywa się w każdy dzień tygodnia i przez całą dobę. Aż takiego spadku się jednak nie spodziewano w sytuacji, gdy amerykańska gospodarka ma dobre wyniki (zanualizowany wzrost w III kwartale po korekcie w górę wyniósł 3,9 proc.) i tanieje paliwo...
Krzysztof Mrówka