Czwarty gracz na rynku piwa
Royal Unibrew Polska i Van Pur zdecydowały o połączeniu, w wyniku którego powstanie jeden podmiot, dysponujący pięciama browarami w Polsce o mocy 3,4-3,6 mln hektolitrów rocznie. Spółki spodziewają się po połączeniu 0,5 mld zł łącznej sprzedaży - poinformowały spółki w komunikacie.
Spółki spodziewają się, że ich browary będą w stanie zaspokoić łącznie do 10 proc. krajowego popytu na piwo. Po połączeniu powstanie firma, w której znajdą się takie marki jak: Łomża, Karpackie, Van Pur, Faxe, Cooler czy Brok.
"Decyzja o połączeniu sił ostatecznie zapadła w ostatnich dniach i jest podyktowana przede wszystkim chęcią zbudowania silnej grupy, z bardzo dużym potencjałem wzrostu, zdolnej do podniesienia poziomu konkurencji z czołową trójką wytwórców piwa na polskim rynku (Grupa Żywiec, Kompania Piwowarska i Carlsberg)" - napisano w komunikacie. "Bardzo ważnym czynnikiem jest wzajemne uzupełnianie się Van Pur i RUP - pierwszy dotąd stawiał na produkcję popularnych piw, także regionalnych (m. in. Karpackie, Van Pur, Zlaty Hrad czy Brok) oraz marek prywatnych, a drugi - na marki regionalne, w tym premium (m. in. Łomża, Rybnicki Full, Strzelec) oraz piwa smakowe (Cooler)" - dodano.
Do wspólnego przedsięwzięcia firmy wnoszą łącznie pięć browarów o łącznej zdolności produkcyjnej rzędu 3,4-3,6 mln hektolitrów rocznie. Są to: browary w Rakszawie, Zabrzu i Koszalinie (Van Pur) oraz w Łomży i Jędrzejowie (Royal Unibrew Polska). "Zgodnie z decyzją właścicieli, wszystkie browary i marki będą utrzymane i rozwijane" - napisano. "Spodziewana sprzedaż sięgnie pół miliarda złotych" - dodano.
Nowy podmiot będzie spółką, w której obejmą udziały dotychczasowi akcjonariusze Van Pur SA (80 proc.) i Royal Unibrew (20 proc.). W 2009 roku spożycie piwa w Polsce wyniosło 32,3 mln hektolitrów.