Czy cukier będzie w Polsce na kartki?
Jak wynika z analizy Koszyka cenowego, prowadzonego przez portal dlahandlu.pl, na przetaczającą się przez Polskę falę podwyżek cen cukru, zareagowały także sieci hipermarketów.
Podobnie jak w przypadku ceny paliwa, większość detalistów stara się jednak nie przekraczać psychologicznej bariery 5 zł. W Kauflandzie i Auchan jest to 4,88 zł, w E.Leclercu 4,19 - 4,89 zł w zależności od sklepu, zaś w Carrefourze 4,99 zł. W Realu w tym tygodniu kilogram cukru kosztuje 5,5 zł.
Koszyk cenowy to największa porównywarka cen produktów spożywczych w sieciach handlowych. Jest to wspólny projekt portali dlahandlu.pl oraz portalspozywczy.pl, należących do Grupy PTWP SA. Monitoring prowadzony co tydzień prezentuje ceny 50 produktów detalicznych w wybranych sieciach handlowych. Prezentowane ceny są pozyskiwane przez ankieterów w czasie wizyt w sklepach oraz przesyłane przez sieci handlowe, a następnie są weryfikowane przez redakcję portalu.
W sklepach internetowych za kilogram cukru trzeba zapłacić od 4,89 zł w rzeszowskiej e-Jedynce do 6,99 zł w warszawskim supersam24.pl, czyli tyle ile prezes Jarosław Kaczyński wydał na paczkę cukru w osiedlowym sklepie w Warszawie.
Na początku stycznia br. w większości hipermarketów za kilogram cukru płaciliśmy ok. 2,6 zł. Oznacza to 100-proc. wzrost cen w trzech ostatnich miesiącach.
Pomimo tak znaczących podwyżek jednego z monitorowanych produktów nie widać skoku cen za cały Koszyk 50 produktów. Oznacza to, że sieci hipermarketów starają się równoważyć rosnące ceny jednego towaru, obniżkami cen innego asortymentu.
W sieci Auchan w tym tygodniu ceny, w zależności od miasta, wahały się od 225 zł na Górnym Śląsku do 234,55 zł w Trójmieście. To o ok. 2 zł drożej w każdej z lokalizacji w porównaniu z cenami zanotowanymi w tej sieci na początku marca i o ok. 12 zł drożej niż w pod koniec stycznia.
Sieć Carrefour zaproponowała zestaw wybranych 50 produktów na poziomie od 250-251 zł w większości monitorowanych miast. Jest to poziom podobny do cen obserwowanych w tej sieci na początku marca.
W Kauflandzie ankieterzy zanotowali ceny od 260 zł w Warszawie do 267 zł w Poznaniu, co oznacza spadek cen o kilka złotych przy zakupie 50 produktów z Koszyka.
Za zakupy w Tesco trzeba było w tym tygodniu zapłacić od 262 zł w Warszawie do 268 zł w Bydgoszczy. W porównaniu z ostatnim badaniem sieć Tesco podwyższyła ceny o ok. 5 zł w zależności od lokalizacji. Jednak w porównaniu z cenami z lutego i stycznia jest to obniżka o ok. 10 zł.
Sieć Real w tym tygodniu przedstawiła ofertę 50 produktów z Koszyka w cenie od 262 zł na Górnym Śląsku do 273 zł w Lublinie. W porównaniu z badaniem z początku marca jest to wzrost cen o ok. 5 zł w poszczególnych lokalizacjach.
Dużą rozbieżność cenową obserwujemy pomiędzy sklepami w badanych miastach w sieci E.Leclerc. Najtaniej, bo za 259 zł, zrobimy zakupy w Trójmieście. Najdroższą ofertę mają w tym tygodniu Poznań i Bydgoszcz, na poziomie 276 zł. Jest to prawie identyczny poziom cenowy jak ten notowany na początku marca.
Pobierz: program do rozliczeń PIT