Reklama

Czy nowe kanały TVP odniosą sukces?

Jeśli Telewizja Polska zdecyduje się uruchomić dwie stacje muzyczne, to wejdzie na bardzo trudny rynek. W Polsce mamy bowiem rekordowo dużo kanałów muzycznych.

TVP Muzyka i TVP Klasyka - tak według Wirtualnych Mediów mają nazywać się dwa nowe kanały tematyczne nadawcy publicznego. Choć z przecieków wynika, że pierwsza ze stacji ma prezentować m.in. scenę alternatywną, to obawiam się konkurencji dla Polo TV. Przez część widzów telewizja publiczna jest bowiem oskarżana o promowanie Zenona Martyniuka, znanego z przeboju "Przez twe oczy zielone".

Reklama

Jeśli TVP chce zarobić na nowym kanale, to będzie musiała pójść w komercję i disco polo. Wyniki Polo TV pokazują, że w kraju jest zapotrzebowanie na takie treści. TVP posiada też bogate archiwum imprez plenerowych, sylwestrów i koncertów, które będzie mogła spokojnie "sprzedać" na nowej antenie. Do tego być może jakieś powtórki teleturniejów "Jaka to melodia", "Szansa na sukces", "Śpiewające fortepiany", "The Voice of Poland" i kanał gotowy.

Jeśli TVP Muzyka trafi do naziemnej telewizji cyfrowej, to może zbliżyć się do 0,8 proc. udziału w rynku. Lider Polo TV miał w lipcu br. nawet 0,93 proc. udziału w rynku. Niektórzy marzą o powrocie do idei kanału Tylko Muzyka - nadawca publiczny oferował go pod koniec lat 90. Wyniki Kino Polska Muzyka (0,05 proc. - Nielsen Audience Measurement za Wirtualnymi Mediami) pokazują jednak, że nawet polskie hity sprzed lat nie cieszą się ogromną popularnością.

Pewien potencjał jednak jest, co pokazują wyniki słuchalności stacji radiowych. Grające polską muzykę Radio Wawa miało od maja do lipca br. 1,3 proc. udziału w rynku, czyli pół procent więcej niż w tym samym okresie zeszłego roku. Nieco słabiej radziły sobie rozgłośnie z muzyką klasyczną. RMF Classic miał 0,8 proc. udziału w rynku, a Dwójka 0,4 proc. (dane Radio Track Millward Brown za Wirtualnymi Mediami). Fani muzyki klasycznej to mniejsza grupa odbiorców niż w przypadku miłośników popowych rytmów, ale za to dość wierna.

Pokazały to protesty niektórych abonentów, kiedy po fuzji n i CYFRY+ w ofercie nie znalazł się kanał Mezzo. W grudniu 2013 roku operator jednak posłuchał klientów i wprowadził stację do oferty. Teraz amatorzy muzyki klasycznej mogą zyskać darmową telewizję z koncertami od nadawcy publicznego.

To ociepli nieco wizerunek TVP nadszarpnięty przez politykę i sprawi wrażenie, że pewne elementy misji nadawcy publicznego Telewizja Polska wykonuje. Nie wszystkim telewizjom publicznym eksperymenty z muzyką jednak wychodziły. Hiszpańska TVE w 2010 roku zamknęła uruchomiony w 1994 roku Canal Clásico, który emitował m.in. muzykę poważną i flamenco.

Daniel Gadomski

Dowiedz się więcej na temat: TVP | media

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »