Deloitte: Polska rodzina wyda na święta średnio 1500 zł
Przeciętna polska rodzina wyda na święta Bożego Narodzenia ok. 1500 zł, czyli 1,6 proc. więcej niż przed rokiem - wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Deloitte. Prawie połowa zostanie przeznaczona na prezenty, głównie na perfumy i książki.
Badanie dowodzi też, że mimo kryzysu przy świątecznych zakupach będziemy mniej oszczędni niż mieszkańcy Europy Zachodniej.
Sonda Deloitte została przeprowadzona we wrześniu i październiku 2009 r. na grupie ponad 17,5 tys. europejskich konsumentów, w tym ponad 900 z Polski.
Wynika z niej, że 61 proc. Polaków zamierza wydać na zbliżające się święta tyle samo lub więcej niż w roku ubiegłym. Będzie to średnio 1500 zł na rodzinę, czyli o 1,6 proc. więcej niż przed rokiem. Ci, którzy planują ograniczenie wydatków, jako główną przyczynę wskazują to, że mają długi (55 proc. badanych w Polsce i 64 proc. w Europie Zachodniej).
Rodzina z Europy Zachodniej planuje wydać na Boże Narodzenie przeciętnie 700 euro, czyli o 6,3 proc. mniej niż w 2008 r. Najbardziej oszczędni zamierzają być Holendrzy i wydać 400 euro na rodzinę, a najmniej Irlandczycy, którzy planują świąteczne zakupy za ok. 1100 euro na rodzinę.
- Polacy patrzą w swoją przyszłość optymistycznie i nie będą specjalnie oszczędzać na świętach, podobnie jak inni mieszkańcy Europy Wschodniej, z których tylko Czesi chcą wydać mniej niż przed rokiem. Prawdopodobnie wynika to z faktu, że 63 proc. pytanych naszych rodaków sądzi, że ich sytuacja finansowa w przyszłym roku się poprawi lub pozostanie bez zmiany, a tylko 21 proc., że się pogorszy - powiedział na czwartkowej konferencji prasowej ekspert Deloitte Adam Chróścielewski.
Magdalena Jończak z Deloitte podkreśliła, że Polacy podchodzą do świątecznych zakupów najczęściej w sposób przemyślany. - 57 proc. z nas planuje swój tegoroczny świąteczny budżet, podobnie zresztą jak w latach poprzednich. Natomiast 9 proc. z tych, którzy dotychczas dokonywali zakupów spontanicznie, teraz to zmieni. 33 proc. Polaków nadal będzie kupowało bez planu - powiedziała.
Z badania Deloitte wynika, że dla 58 proc. Polaków najważniejsza przy świątecznych zakupach będzie niska cena (w Europie Zachodniej dla 40 proc.). Będą kupować głównie w hipermarketach i centrach handlowych. Jeśli chodzi o prezenty, to coraz bardziej popularne są sklepy dyskontowe, w których planuje zrobić zakupy 14 proc. ankietowanych. Natomiast 27 proc. zamierza wykorzystać do tego celu internet.
Najpopularniejsze prezenty świąteczne w Polsce to kosmetyki oraz książki, i tego też nasi rodacy najczęściej oczekują. Na trzecim miejscu w oczekiwaniach znalazła się gotówka, ale tę Polacy otrzymują jednak najrzadziej. Dzieci i nastolatki we wszystkich krajach dostają przeważnie gry edukacyjne i książki.
Z ankiety wynika, że wszyscy pytani przez Deloitte - tak samo z Polski, jak i z Europy Zachodniej oraz Wschodniej - zamierzają w tym roku oszczędzić na spotkaniach towarzyskich. Brytyjczycy i Irlandczycy zamierzają wydać na ten cel o ponad 21 proc. mniej niż rok temu. Polacy zaś tylko o niecały 0,9 proc. mniej.
Czytaj również:
Marne perspektywy na świąteczną pracę