Dlaczego Polsat uruchomi nowe kanały? Znamy odpowiedź
Już niebawem do bukietu kanałów tematycznych Polsatu dołączą Disco Polo Music oraz Polsat Film 2, natomiast Polsat Biznes zostanie zastąpiony przez Polsat News Plus.
Każdy z tych kanałów może uzyskać po 0,5 proc. udziału w rynku telewizyjnym, co dla koncernu Zygmunta Solorza-Żaka ma znaczenie... prestiżowe. Grupa Polsatu wypada bowiem bardzo podobnie do TVN pod względem udziału w rynku kanałów telewizyjnych. Nieco lepiej, jeśli uwzględnimy udziały w rynku TV4, TV6 i ATM Rozrywka. Do TVP obu koncernom komercyjnym brakuje wiele. Czy nowe kanały Polsatu zmniejszą ten dystans?
Zsumowałem udziały w rynku trzech największych graczy w styczniu 2014 roku. Wyniki są zaskakujące. TVP przypadło 31,92 proc. tortu (TVP1, TVP2, TVP Info, TVP Seriale, TVP Regionalna, TVP Rozrywka, TVP Polonia, TVP Historia, TVP Sport, TVP HD, TVP Kultura), TVN-owi 20,07 proc. (uwzględniłem TVN, TVN7, TVN24, TTV, TVN Style, TVN Turbo i TVN Meteo, dane dla TVN24 Polska i Świat za styczeń nie są dostępne), natomiast Polsatowi 17,79 proc. (policzyłem Polsat, Polsat 2, Polsat News, Polsat Sport, Polsat Play, Polsat Film, Polsat Cafe, Polsat Sport News, Polsat JimJam, Superstacja, Polsat Viasat History, Polsat Crime & Investigation Network, Polsat Romans, Polsat Sport Extra, Polsat Biznes, Polsat Food, Polsat Viasat Explorer i Polsat Viasat Nature).
Jeśli połączymy udziały kanałów Polsatu oraz TV4, TV6 i zaprzyjaźnionej ATM Rozrywka, to uzyskamy nieco lepszy rezultat - 22,27 proc. udziału w rynku. Jeśli połączymy natomiast udziały w rynku grupy TVN i kanałów związanych z CANAL+ (MiniMini+, AleKino+, CANAL+, CANAL+ Film, Kuchnia+, CANAL+ Sport, CANAL+ Family, TeleToon+, Domo+, Planete+, CANAL+ Family 2, CANAL+ Film 2, nSport), to uzyskamy 22,07 proc. (wszystkie dane Nielsen Audience Measurement dla portalu Wirtualne Media). To pokazuje, ze dwie największe grupy komercyjne idą łeb w łeb.
W tej wojnie własne kanały tematyczne to zbyt mało. Duży udział w rynku to dużo reklam, które są sprzedawane pakietowo przez brokerów typu Polsat Media i TVN Media. Obie firmy sprzedające reklamy ścigają się ostatnio w pozyskiwaniu dodatkowych kanałów telewizyjnych do oferty.
Stąd TVN Media sprzedaje na przykład reklamy w kanałach MTV, FOX, czy Disney Channel. Z kolei Polsat Media obsługuje m.in. paczkę BBC, Universal Channel, Kino Polska i Eurosporty. Rynek telewizyjny to system naczyń połączonych. Wielu z tych nadawców zrezygnowało z usług dotychczasowego brokera AtMedia. Ten musiał przeprowadzić duże zwolnienia pracowników. Nie ulega wątpliwości, że Polsat i TVN, posiadające swoje platformy cyfrowe, mogą oddziaływać na tych nadawców. W grze jest obecność danej stacji, lub nie, w ofercie platformy, a nawet pozycja na dekoderach.
Nowe kanały tematyczne Polsatu mogą prestiżowo poprawić pozycję tej grupy wśród reklamodawców. TVN rozwija swoje kanały tematyczne, więc Polsat nie może być gorszy, bo rynek nie znosi próżni.
Kilka akapitów wyżej kanały wymieniłem pod względem ich udziałów w rynku. Jak widać umowa z Viasatem nie dała Polsatowi dużo, bo stacje z logo tego nadawcy mają niewielkie udziały. Biorąc popularność Polo TV i obiecujące wyniki TVN24 Biznes i Świat, z nowymi projektami będzie inaczej. Polsat Fim też ma niezłe udziały. Zapewne Polsat zrobi wszystko, żeby nowości szybko trafiły też do nc+, ponieważ tutaj chodzi o oglądalność, a nie rynek płatnej telewizji. Start tych kanałów nie poprawi jakości Cyfrowego Polsatu, ale tutaj liczy się ilość. Ilość reklam.
Autor: Daniel Gadomski