Do Zakopanego samolotem!

Nowy Targ i Zakopane pracują nad uruchomieniem na Podhalu lotniska pasażerskiego. Szukają partnerów, którzy zainwestują prawie 200 mln zł.


Wariant optymistyczny zakłada, że lotnisko otwarte dla ruchu pasażerskiego w pobliżu Zakopanego mogłoby zacząć działać już pod koniec 2010 r.

Nowy Targ chce wykorzystać istniejące lotnisko aeroklubowe (130 ha) i przylegające do niego nieruchomości (około 300 ha). Zakopane czynnie uczestniczy w tym projekcie skuszone możliwością uruchomienia lotniczego transportu dla turystów.

- Podzieliliśmy projekt na dwa etapy. Pierwszy zakłada budowę betonowego pasa startowego o długości 1,6 tys. metrów. Będzie przystosowany do lądowania samolotów 40-, 50-osobowych. W drugim etapie może powstać dodatkowa infrastruktura komercyjna. Razem to koszt 180-200 mln zł - mówi Marek Fryźlewicz, burmistrz Nowego Targu, który nadzoruje projekt rozbudowy lotniska.

Biznesplan i studium wykonalności projektu przygotowała niemiecka firma IVW. Burmistrz Fryźlewicz liczy, że do jesieni uda się wprowadzić nowy plan zagospodarowania przestrzennego uwzględniający przebudowę portu.

- Do tego czasu chcielibyśmy też określić źródła finansowania inwestycji. Do spółki lotniskowej chce wejść wiele okolicznych gmin, ale nie mają takiego kapitału. Szukamy tych pieniędzy, gdzie się tylko da - u marszałka, ministra infrastruktury, w Portach Lotniczych, u inwestorów prywatnych i w funduszach europejskich. Chcielibyśmy wybudować nowy port jak najszybciej, ale bardziej realny jest chyba rok 2011 - mówi Marek Fryźlewicz.

- Jesteśmy skłonni rozważyć każdy tego typu projekt - odpowiada Artur Burak, rzecznik PPL, firmy zarządzającej kilkoma lotniskami, w tym Okęciem.

Paweł Jankowski, który pracuje nad projektem z ramienia burmistrza Zakopanego, uważa, że projekt mogą zablokować złe rozwiązania ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP).

- Inwestorzy zgłaszają się już teraz, ale przeprowadzenie tego projektu w oparciu o istniejące przepisy o PPP będzie niezmiernie trudne - mówi.

Lotnisko pod Nowym Targiem dzieli od Zakopanego 20 km. Do stolicy Tatr można z niego dotrzeć, omijając zwykle zatłoczoną zakopiankę. Bazę turystyczną rozwija sam Nowy Targ, ale na lotnisko czekają też wszystkie inne okoliczne miejscowości narciarskie, licząc, że możliwość szybkiego dotarcia na Podhale samolotem przyciągnie więcej turystów zagranicznych.

700 mln euro przeznaczy UE na dofinansowanie inwestycji na lotniskach regionalnych w Polsce

SZERSZA PERSPEKTYWA - RYNEK

Ministerstwo Infrastruktury nastawia się na rozwój krajowej infrastruktury lotniczej na potrzeby tzw. general aviation, czyli pasażerskich przewozów małymi jednostkami. Co najmniej w siedmiu regionach Polski prowadzone są starania w celu otwarcia nowych portów lokalnych. Na południu własne lotnisko chce otworzyć Stary Sącz, na północy Zegrze Pomorskie koło Koszalina. O finansowanie własnego lotniska starają się Kielce. Zgodę na założenie nowego portu dostał niedawno właściciel dawnego lotniska wojskowego w Kamieniu Śląskim koło Opola. Na wschodzie lotnisko w Świdniku buduje Lublin, a o zgodę stara się Białystok.

Reklama

Katarzyna Kozińska-Mokrzycka

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: Zakopane | samolot | Nowy Targ | Szukają | lotniska | lotnisko | infrastruktura | targ | NAD
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »