Reklama

Dobre dane o sprzedaży detalicznej

Zgodnie z opublikowanymi dzisiaj danymi GUS sprzedaż detaliczna w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 osób zwiększyła się w listopadzie w cenach bieżących o 8,2% r/r wobec wzrostu o 9,7% w październiku, co było nieznacznie powyżej naszej prognozy (8,0%) i konsensusu rynkowego (7,0%). Dynamika sprzedaży liczonej w cenach stałych zmniejszyła się w listopadzie do 6,9% r/r wobec 7,8% w październiku.

Dobre dane o sprzedaży detalicznej

Reklama

Zgodnie z opublikowanymi dzisiaj danymi GUS sprzedaż detaliczna w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 osób zwiększyła się w listopadzie w cenach bieżących o 8,2% r/r wobec wzrostu o 9,7% w październiku, co było nieznacznie powyżej naszej prognozy (8,0%) i konsensusu rynkowego (7,0%). Dynamika sprzedaży liczonej w cenach stałych zmniejszyła się w listopadzie do 6,9% r/r wobec 7,8% w październiku.

Samochody nadal hamują sprzedaż

Głównym czynnikiem oddziałującym w kierunku spowolnienia wzrostu sprzedaży detalicznej był niższa dynamika w kategorii "pojazdy, samochodowe, motocykle i części" (-1,4% r/r w listopadzie wobec 9,7% w październiku). Jest to efekt zgłaszanych przez koncerny motoryzacyjne znaczących opóźnień w certyfikowaniu aut w związku z wejściem w życie nowych norm emisji spalin od 1 września br. Dane dotyczące liczby rejestracji nowych samochodów osobowych wskazujące na tylko nieznaczny ich wzrost (2,1% r/r w listopadzie wobec -1,5% w październiku) potwierdzają taką ocenę. Uważamy, że w horyzoncie kilku miesięcy wspomniane wyżej ograniczenia podażowe ustąpią, co będzie miało pozytywny wpływ na sprzedaż detaliczną w Polsce.

Czy "Czarny piątek" wsparł sprzedaż?

W kierunku szybszego wzrostu sprzedaży oddziaływała natomiast wyższa dynamika m.in. w kategoriach "tekstylia, odzież, obuwie", "meble, rtv, agd" i "farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny".

Do zwiększenia dynamiki sprzedaży w tych kategoriach mógł się przyczynić efekt związany z realizowanymi z wyprzedzeniem (tj. w listopadzie) zakupami świątecznymi. Takie zjawisko mogło być wspierane przez rosnącą popularność zakupów w tzw. "Czarny piątek" (23 listopada).

Konsumpcja nie spowolni w IV kw.?

Dynamika realnej sprzedaży detalicznej w okresie październik-listopad (7,4%) ukształtowała się powyżej swojej przeciętnej wartości w III kw. (5,8% r/r). Ponadto wykorzystywane przez nas miary sprzedaży bazowej, w tym sprzedaż detaliczna z wyłączeniem samochodów, wskazują na wyraźne przyspieszenie wzrostu sprzedaży w listopadzie w ujęciu rocznym. Sygnalizuje to, że ożywienie popytu konsumpcyjnego pozostaje silne. W połączeniu z opublikowanymi we wtorek, dobrymi danymi z rynku pracy stanowi to nieznaczne ryzyko w górę dla naszej prognozy dynamiki konsumpcji w IV kw. (4,4% r/r wobec 4,5% w III kw.).

Dzisiejsze dane o sprzedaży detalicznej są naszym zdaniem lekko pozytywne dla kursu złotego i rentowności obligacji.

Krystian Jaworski

Starszy Ekonomista

Credit Agricole Bank Polska S.A.

--------

Pekao SA: Listopadowe dane o sprzedaży detalicznej sugerują wysoką skłonność do dokonywania zakupów

"Listopadowe dane o sprzedaży detalicznej i jej strukturze sugerują, że skłonność do dokonywania zakupów pozostaje wysoka. Pomimo solidnych odczytów bieżących danych, perspektywy dla konsumpcji pogarszają się. Grudniowe odczyty wskaźników koniunktury konsumenckiej wskazują na pogorszenie nastrojów konsumenckich, co w kolejnych miesiącach może się przełożyć na mniejszą skłonność do dokonywania wydatków" - napisał w komentarzu przesłanym PAP ekonomista Pekao SA Adam Antoniak.

Jak podkreślił ekonomista, "jednocześnie w średniej perspektywie oczekujemy wolniejszego wzrostu płac i zatrudnienia, co przełoży się na wolniejszy wzrost siły nabywczej gospodarstw domowych i tym samym mniej dynamiczny wzrost konsumpcji prywatnej".

"Listopadowe dane wysokiej częstotliwości sugerują, że powszechnie spodziewane spowolnienie koniunktury ma jak dotychczas łagodny charakter. Oczekujemy, że w 2019 r. stopy NBP pozostaną na rekordowo niskim poziomie (1,50 proc.), a początek cyklu podwyżek stóp procentowych nastąpi w pierwszym kwartale 2020" - czytamy.

--------

PKO BP: Popyt konsumpcyjny w polskiej gospodarce pozostaje pod koniec roku silny

Popyt konsumpcyjny w polskiej gospodarce pozostaje silny pod koniec roku - ocenili ekonomiści PKO BP, komentując piątkowe dane GUS dot. sprzedaży detalicznej. Jak dodali, dane wskazują na coraz większą popularność w Polsce promocji w ramach Black Friday.

"Wyhamowanie wzrostu sprzedaży w porównaniu z poprzednim miesiącem wynikało ze słabszej dynamiki sprzedaży samochodów, która spadła o 1,4 proc. r/r po wzroście o 9,7 proc. r/r w październiku prawdopodobnie napędzanym przez zmiany regulacyjne" - napisali w komentarzu przesłanym PAP ekonomiści PKO BP.

Ich zdaniem, w większości pozostałych kategorii przedsiębiorstw handlowych sprzedaż przyspieszyła. "Dane nie wskazują więc na negatywny efekt dodatkowego dnia niehandlowego wprowadzonego 12 listopada. Prawdopodobnie wyższa sprzedaż w dni poprzedzające święto narodowe zniwelowała mniejsze obroty 12 listopada"- ocenili.

Ekonomiści wskazali, że sprzedaż "bazowa" (po wyłączeniu samochodów, paliw i żywności) przyspieszyła w listopadzie do 12,4 proc. r/r z 11,9 proc. r/r.

"Dane wskazują w naszej ocenie na coraz większą popularność w Polsce promocji w ramach Black Friday i pewną zmianę zwyczajów zakupowych w okresie przedświątecznym (większe znaczenie listopada kosztem grudnia)" - czytamy w komentarzu.

Ekonomiści PKO BP wskazują, że przyspieszenie sprzedaży detalicznej odnotowano w przypadku kosmetyków i farmaceutyków, tekstyliów oraz mebli, RTV i AGD, czyli kategorii, w których listopadowe promocje były popularne.

"Popyt konsumpcyjny w polskiej gospodarce pozostaje silny pod koniec roku. Wsparciem dla konsumpcji pozostają solidnie rosnące płace (szczegółowe dane z sektora przedsiębiorstw wskazują na listopadowe przyspieszenie dynamiki wynagrodzeń w z wyłączeniem górnictwa do 7,4 proc. r/r vs 7,1 proc. r/r w październiku), stabilna inflacja oraz niskie ryzyko utraty pracy (bezrobocie w listopadzie na poziomie 5,7 proc.)" - napisali.

Dodali, że na pewną stabilizację wzrostu konsumpcji w kolejnych miesiącach wskazuje niewielkie pogorszenie (wciąż pozytywnych) nastrojów konsumentów.

Dowiedz się więcej na temat: handel w niedzielę | sprzedaz | handel detaliczny | GUS

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »