Dynamiczny wzrost rejestracji nowych samochodów
W ciągu trzech pierwszych kwartałów 2017 roku zarejestrowano 355,5 tys. nowych samochodów osobowych - o 17,3 proc. więcej w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Popyt jest nadal generowany głównie przez klientów instytucjonalnych, którzy zarejestrowali od stycznia do września br. o 20,7 proc. aut więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Bardzo dynamicznie w analizowanym okresie rosła liczba rejestracji samochodów z segmentu premium (wzrost o 24,1 proc. r/r). Polacy coraz częściej przesiadają się do samochodów z napędami alternatywnymi, których od początku br. zarejestrowano 12 742 sztuki (blisko 70 proc. więcej r/r).
Z taśm montażowych zjechało 527,4 tys. pojazdów samochodowych, a wartość produkcji sprzedanej firm z przemysłu motoryzacyjnego wyniosła 110,9 mld zł, tj. o 6,9 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
W Polsce odnotowano największy wzrost rejestracji samochodów osobowych spośród dziesięciu największych rynków w Unii Europejskiej (+17 proc.). Na drugim miejscu znalazła się Holandia (+14 proc.), a na trzecim Włochy (+9 proc.). Liderami w tej kategorii niezmiennie pozostają Niemcy i Wielka Brytania.
Ogółem od stycznia do września br. zarejestrowano 355,5 tys. nowych samochodów osobowych - 52,5 tys. więcej w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego (wzrost o 17,3 proc.).
W porównaniu do pierwszych trzech kwartałów 2016 roku można zauważyć dużą aktywność klientów instytucjonalnych (wzrost o 20,7 proc.) - ich całkowity udział w rynku nowych samochodów osobowych wyniósł blisko 70 proc..
Tak wyraźny wzrost udziału rejestracji do firm oczywiście cieszy, jednak należy wziąć pod uwagę fakt, że część tych pojazdów opuszcza Polskę w ramach reeksportu i nie trafia na polskie drogi - mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Bardzo dynamicznie rozwija się rynek samochodów premium. W pierwszych trzech kwartałach 2017 roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w tym segmencie wyniosła 46,3 tys. i była wyższa o 24,1 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego.
Dynamicznie rośnie rejestracja aut z napędami alternatywnymi (zwłaszcza hybrydowymi) - od początku br. odnotowano wzrost o 68,5 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2016 roku. Ponadto w pierwszych III kwartałach zarejestrowano 681 sztuk samochodów elektrycznych. Niezmiennie znacznie więcej pojazdów z napędem alternatywnym kupują klienci instytucjonalni, w ich przypadku odnotowano także większą dynamikę wzrostu (+68,9 proc.).
Pomimo tego, że wśród aut napędzanych paliwami alternatywnymi nadal zdecydowanie najpopularniejsze są hybrydy, które odpowiadają za 91,8 proc. nowych rejestracji w tej grupie w trzecim kwartale, dynamicznie rośnie popularność samochodów elektrycznych. Od stycznia do września zarejestrowano ich 681 sztuk, czyli o 62,5 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Liczba rejestracji wzrosła w większości segmentów.
Najpopularniejszy segment C odnotował 15 proc. wzrost, z kolei segment B wzrósł o 20 proc.. Małych i średnich SUV-ów zarejestrowano o blisko 27 proc. więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku- mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
Trzeci kwartał 2017 roku przyniósł nieznaczny spadek sprzedaży w kategoriach rynku samochodów użytkowych. Liczba rejestracji samochodów dostawczych wyniosła 14,44 tys., co oznacza spadek o 0,9 proc. r/r. Był to pierwszy od 2012 roku spadek zanotowany w III kwartale 2017 roku. Rejestracje nowych przyczep i naczep wyniosły 5 673 sztuki, tj. o 246 mniej niż w poprzednim kwartale i o 5 więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
W III kwartale 2017 roku zarejestrowano 6 485 samochodów ciężarowych, co oznacza wzrost o 5,7 proc. r/r. Za wzrost odpowiadają głównie pojazdy ciężarowe i specjalne. Dynamicznie rośnie również liczba rejestracji w segmencie autobusów i autokarów. W pierwszych trzech kwartałach br. zarejestrowano 1 684 pojazdów, o 17,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2016 roku. Do wzrostu całej grupy przyczyniły się wszystkie segmenty, a przede wszystkim autobusy mini (poniżej 8t) oraz turystyczne.
W 2016 roku motorem napędowym rejestracji autobusów w Polsce była kategoria MINI, która zdecydowanie pokonała segment miejski. Liczymy, że IV kwartał przyniesie realizację licznych kontraktów z unijnym dofinansowaniem i w bieżącym roku ten wyścig wygrają autobusy miejskie, które coraz częściej są wyposażane w przyjazne dla środowiska napędy alternatywne - mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
W pierwszych III kwartałach 2017 roku liczba zarejestrowanych nowych motocykli wyniosła 12 763, czyli o 6 586 sztuk mniej niż w analogicznym okresie w 2016 roku. Spadek odnotowano również w segmencie motorowerów - od stycznia do września br. zarejestrowano 20 558 sztuk, co oznacza spadek o 4 proc. r/r.
W pierwszych III kwartałach 2017 roku wyprodukowano w Polsce łącznie 527,4 tys. pojazdów - o 0,6 proc. więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. W tym okresie odnotowano spadek produkcji samochodów osobowych (398,2 tys. szt., -7,1 proc. r/r). Tymczasem wzrosła liczba wyprodukowanych pojazdów do transportu publicznego - 3,7 tys. szt., +5,2 proc., a także produkcja samochodów dostawczych i ciężarowych - wzrost o 36,7 proc. r/r do 125,4 tys. sztuk.
Dane po pierwszych dwóch kwartałach 2017 roku wskazują, że w całym 2017 roku eksport produktów motoryzacyjnych z Polski wzrósł o 10,3 proc. r/r i wyniósł 17,4 mld euro. Motorem wzrostu były zarówno podzespoły, części i akcesoria motoryzacyjne (w tym silniki), których eksport sięgnął 10,9 mld euro (wzrost o 8,5 proc. r/r), jak i pojazdy silnikowe, których wyeksportowano za 6,5 mld euro, tj. o 13,4 proc. więcej niż rok wcześniej - mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
Raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce "Branża motoryzacyjna", Edycja Q4/2017 należy do serii raportów kwartalnych, których celem jest przedstawienie bieżących trendów w branży motoryzacyjnej w Polsce. Publikacja jest wspólnym przedsięwzięciem Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz KPMG w Polsce.
O PZPM:
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą oficjalnych importerów, przedstawicieli producentów i producentów pojazdów samochodowych, motocykli, motorowerów oraz czterokołowych pojazdów motocyklowych, a także producentów nadwozi, przyczep, naczep oraz części, zespołów i elementów pojazdów samochodowych przeznaczonych do pierwszego montażu. Więcej na stronie pzpm.org.pl.
KPMG to międzynarodowa sieć firm świadczących usługi z zakresu audytu, doradztwa podatkowego i doradztwa gospodarczego. KPMG zatrudnia 189 000 pracowników w 152 krajach. Niezależne firmy członkowskie sieci KPMG są stowarzyszone z KPMG International Cooperative