Elektroniczne zwolnienie lekarskie. Co zrobić, gdy nie dotarło do pracodawcy?
Wprowadzenie w 2018 roku elektronicznego zwolnienia lekarskiego przyniosło pracownikom i pracodawcom wiele udogodnień. Jednak jak w każdym systemie, tak i tu może dochodzić do błędów lub pomyłek. Czy wiesz, co zrobić, jeśli elektroniczne L4 nie dotarło do twojego pracodawcy?
Podczas wystawiania e-ZLA może dochodzić do błędów lub pomyłek. W ich wyniku zwolnienie może zostać wystawione w nieodpowiednim terminie lub w ogóle nie dotrzeć do pracodawcy. Sprawdzamy, co należy zrobić w takiej sytuacji.
Od 2018 roku obowiązuje w Polsce elektroniczne zwolnienie lekarskie (e-ZLA), które potocznie nazywane jest elektronicznym L4. Tak jak przed 2018 rokiem, zwolnienie jest wystawiane przez lekarza, aby usprawiedliwić obecność pacjenta zatrudnionego w miejscu pracy. Wystawiane jest ze względu na chorobę pracownika lub konieczność opieki nad chorym członkiem rodziny, np. dzieckiem.
Treść oraz forma elektronicznego zwolnienia lekarskiego regulowana jest przez artykuł 55. Ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz.U. 2021 poz. 1133).
Elektroniczne L4 w momencie wystawienia jest automatycznie dostarczane do pracodawcy przez system informatyczny, w którym jest podpis kwalifikowany lub zaufany, zgodny ze wzorem ZUS.
Brak zwolnienia lekarskiego w systemie może być skutkiem występowania błędów podczas jego wystawiania. Na szczęście dochodzi do nich bardzo rzadko. Najczęściej ich przyczyną może być:
- brak połączenia z internetem,
- brak profilu danego pracodawcy w PUE,
- błędy w działaniu systemu e-ZLA.
W takich przypadkach najczęściej lekarz zmuszony jest do wystawienia pacjentowi papierowego zaświadczenia, które opatrzone jest podpisem i pieczątką.
Elektroniczne zwolnienia L4 to duże udogodnienie. Pracownik nie musi osobiście dostarczać dokumentu do pracodawcy. Informacja o L4 trafia do niego automatycznie. Od razu po wystawieniu przesyłana jest na profil Platformy Usług Elektronicznych płatnika składek oraz do systemu ZUS. Zwalnia cię to z obowiązku dostarczenia zwolnienia osobiście.
Nawet jeśli doszło do błędu systemu, a twoje zwolnienie ma formę papierową, to w dalszym ciągu lekarz odpowiada za poinformowanie ZUS-u o nieobecności pacjenta. Ma 3 dni na przekazanie zwolnienia.
Należy jednak pamiętać, że przepisy prawa pracy zobowiązują cię do poinformowania pracodawcy o swojej nieobecności. Możesz to zrobić najpóźniej drugiego dnia swojej nieobecności w dowolnej formie - wystarczy, że zadzwonisz lub wyślesz wiadomość.
Jedynym wyjątkiem, kiedy należy dostarczyć papierowe zwolnienie jest sytuacja, kiedy pracodawca nie jest posiadaczem profilu na PUE. Jest to możliwe, kiedy zatrudnia 5 osób lub mniej. W chwili wprowadzenia danych do systemu, lekarz powinien zobaczyć właściwą informację na ten temat i wystawić zwolnienie, którego forma będzie odpowiednia w tej sytuacji.
Co zrobić, jeśli nasz stan zdrowia uległ poprawie, a my chcemy wrócić do pracy wcześniej? Konieczna będzie kolejna wizyta u lekarza. Za zgodą medyka pacjent może skrócić zwolnienie i wrócić do wykonywania obowiązków w pracy. Konieczna będzie wtedy zmiana orzeczenia eZLA.
Skrócenie zwolnienia może być również spowodowane przez pomyłkę lekarza. Kiedy została wpisana zła data, konieczna będzie korekta. Aby jej dokonać, lekarz zmuszony jest do anulowania poprzedniego zaświadczenia. W takiej sytuacji wystawia nowe, które zgodne jest z rzeczywistym stanem zdrowia pacjenta.
Zobacz także:
"Wydarzenia": Plaga lewych L4. ZUS zapowiada kontrole za pomocą specjalnego algorytmu
Dodatek aktywizacyjny. Sprawdź, czy też możesz dostać dodatkowe 600 zł do pensji
Tak Polacy oszukują na L4. Lekarka wyjawia, co słyszy od pacjentów