Episkopat wchodzi do skarbówki

Stworzenie Krajowej Administracji Skarbowej jest nie tylko priorytetem obecnego rządu, ale jest też działaniem koniecznym - twierdzi Ministerstwo Finansów. Dlatego resort liczy, że nawet po przejęciu władzy przez partie opozycyjne prace nad reformą będą kontynuowane.



■  Reforma KAS przesuwa się na lipiec 2008 r. Dlaczego?

- Wejście w życie ustawy o KAS z dniem 1 lipca 2008 r. to optymalny moment projektowanych zmian wynikający z włączenia do reformy także urzędów kontroli skarbowej, co jest wynikiem dotychczasowego procesu konsultacji międzyresortowych oraz społecznych. Nowy termin wejścia w życie ustawy pozwoli na przeprowadzenie procesu legislacyjnego oraz umożliwi przygotowanie rozwiązań organizacyjnych.

■  Przed nami wybory Czy liczy pan, że reforma w ogóle ma szanse powodzenia?

- Powołanie jednolitej, efektywnej, nowoczesnej i przyjaznej administracji skarbowej, czyli główny cel reformy administracji podatkowej i celnej, został określony już w trakcie debaty społecznej, zainicjowanej konferencją Administracja Skarbowa: nowoczesna - efektywna - przyjazna, która odbyła się 12 -13 grudnia 2006 r.

Projektowane zmiany są zmianami oczekiwanymi przez wszystkich, tak przez klientów administracji, jak i przez pracowników administracji - co podnoszono w trakcie toczącej się debaty narodowej, a więc powinny być akceptowane przez wszystkie liczące się siły polityczne i społeczne kraju. Swoją drogą naprawa aparatu skarbowego jest kwestią priorytetową obecnego rządu. W dążeniu do stworzenia dobrej administracji zachowującej europejskie standardy, w szczególności w zakresie dostępności i poziomu jakości świadczonych usług, reforma staje się pilną koniecznością i jej przeprowadzenie powinno zyskać akceptację wszystkich liczących się partii politycznych.

■  Zakładając, że po wyborach przyjdzie nowa ekipa rządząca, czy myśli pan, że pana następcy będą chcieli kontynuować reformę KAS w zaproponowanym już kształcie?

- Jestem o tym głęboko przekonany. Wynika to m.in. z przeprowadzonych przez nas konsultacji, również wśród partii politycznych. Mam tu na myśli frakcje, które są najpoważniejszymi pretendentami do objęcia władzy. Ta reforma jest niezbędna i jestem przekonany, że będą chcieli ją kontynuować. Gotowy projekt czeka na realizację.

■  Tworzeniem KAS mają zajmować się dwaj pełnomocnicy. Pierwotnie miała to być jedna osoba. Skąd taka zmiana?

- Proponowane rozwiązanie prawne implikowane jest rozszerzeniem reformy na jednostki kontroli skarbowej. Stworzenie nowej administracji skarbowej nie tylko na bazie likwidowanych administracji podatkowej i służby celnej, ale również jednostek kontroli skarbowej wymaga ustanowienia dwóch pełnomocników, jednego do spraw administracji celnej i podatkowej, a drugiego do inspekcji skarbowej. Inspekcja zostanie wyodrębniona w strukturze KAS jako swoista policja skarbowa do zadań trudnej kontroli. Zwykłe kontrole podatkowe i celne będą prowadzone w urzędach skarbowych. A zatem inspekcja skarbowa ma realizować wszystkie te zadania, które obecnie w resorcie finansów dotyczą szeroko pojętego bezpieczeństwa finansowego. Będą to dotychczasowe zadania kontroli skarbowej, w tym zadania wywiadu skarbowego oraz zadania związane z audytem środków z Unii, kompetencje związane z kontrolą resortową, kontrolą finansową i audytem wewnętrznym w jednostkach sektora finansów publicznych oraz dotychczasowe zadania generalnego inspektora informacji finansowej w zakresie przeciwdziałania wprowadzaniu do obrotu wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz przeciwdziałanie finansowaniu terroryzmu.

■  Pełnomocnik będzie miał trzy miesiące na przedstawienie propozycji zatrudnienia urzędnikom. Jednak faktycznie będą to dwa miesiące. Z końcem września stracą pracę urzędnicy, którzy nie otrzymają propozycji do końca sierpnia. Czy dzisiejsi pracownicy z automatu nie mogą stać się pracownikami KAS?

- Zaproponowane rozwiązania mają gwarantować przejrzystość procesu przechodzenia pracowników i funkcjonariuszy likwidowanych jednostek do KAS. Przyjęcie, że stosunki pracy i stosunki służbowe osób zatrudnionych w likwidowanych urzędach są zasadniczo utrzymane przez okres trzech miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy o KAS, pozwala jednocześnie na bezpieczne i płynne przejście tych osób do nowej administracji. Podkreślenia wymaga, że założeniem reformy aparatu skarbowego nie jest masowe zwalnianie osób zatrudnionych w tym aparacie.

■  Urzędy kontroli skarbowej zostaną objęte reformą. Czy zgadzają się na nią?

- Kontrola skarbowa przyjęła reformę jako kolejny etap poprawiania skuteczności swojej pracy, konsolidacji służby, usprawnienia przepływu informacji i koordynacji działań związanych z szeroko rozumianym bezpieczeństwem finansowym państwa i obywateli. Ze względu na fakt, że projekt ustawy został upubliczniony dopiero kilka dni temu, trudno jeszcze oceniać jego przyjęcie przez całe środowisko.

■  Interpretacje podatkowe i celne będą wydawane przez Krajową Informację Skarbową (KIS), która zastąpi dzisiejszą Krajową Informację Podatkową (KIP). Czy zasady funkcjonowania KIS będą analogiczne do KIP?

- Tak, zadania Krajowej Informacji Podatkowej zostaną rozszerzone także na sprawy celne, stąd pomysł na utworzenie Krajowej Informacji Skarbowej.

Krajowa Informacja Skarbowa w kształcie zaproponowanym w ustawie o KAS to nowoczesny system informacyjny, który ma służyć podatnikowi, importerowi, eksporterowi w rozwiązywaniu wątpliwości z zakresu prawa podatkowego i celnego. KIS stanowi scalenie obecnie działających informacji podatkowej oraz informacji celnej, która będzie funkcjonować na tych samych zasadach. Ustrój, organizacja oraz sposób i tryb realizowania działalności informacyjnej przez KIS zostaną określone w drodze zarządzenia ministra finansów.

■  W uzasadnieniu do projektu ustawy o KAS wśród wyliczenia kosztów reformy wskazano też oszczędności związane z odejściem w ramach reformy wielu pracowników na emeryturę. Te oszczędności szacowane są przez resort finansów na kwotę 112,14 mln zł. A jak będzie z osobami, które wejdą w wiek emerytalny, ale będą chciały nadal pracować w administracji skarbowej?

- Nie wiem jeszcze, czy będzie konieczne, aby tacy pracownicy przechodzili na wcześniejsze emerytury. Według naszych obliczeń, solidni pracownicy o dużym doświadczeniu na pewno znajdą zatrudnienie.

■  Ostatnio media komentowały kwestię prowadzenia w administracji skarbowej i celnej działalności duszpasterskiej. Taki pomysł zawiera także ustawa o KAS. Czy rzeczywiście kapelani są potrzebni w administracji?

-Chciałbym przede wszystkim zdementować pogłoski, jakoby kapelani mieli otrzymać etat w każdej izbie celnej. To jest nieprawda. Planujemy zapewnienie etatów dla czterech kapelanów.Jest to wynikiem naszego wejścia do ordynariatu polowego uchwałą Episkopatu Polski, podobnie jak jest to w wojsku czy straży granicznej. Chodzi o długofalową i systematyczną pracę duszpasterską w całym środowisku służby celnej.

■  Reforma przesuwa się o kolejne pół roku. Podejrzewam, że wielu urzędników odetchnęło z ulgą. Czy chciałby pan tych, którzy nie wierzą w tę reformę, przekonać do niej?

- Wszyscy urzędnicy powinni być przekonani, że ta reforma przyniesie im same korzyści. Poprawi ona sytuację, zwłaszcza ludziom uczciwie pracującym, którym zależy na właściwym funkcjonowaniu administracji skarbowej, na właściwym funkcjonowaniu Polski. Będą oni mieli zapewnioną szybką ścieżkę kariery i w końcu dobre zarobki.

Rozmawiała EWA MATYSZEWSKA

OPINIE POSŁÓW NA TEMAT REFORMY KRAJOWEJ ADMINISTRACJI SKARBOWEJ

Posłowie opozycji zasiadający w sejmowej Komisji Finansów Publicznych nie potwierdzają informacji o porozumieniu z Ministerstwem Finansów w sprawie kontynuacji prac nad ustawą o Krajowej Administracji Skarbowej w nowym parlamencie.

Zbigniew Chlebowski, poseł Platformy Obywatelskiej, powiedział, że żadne uzgodnienia nie miały miejsca i zapewnił, że PO ustawy popierać nie będzie. Zbigniew Chlebowski miał największe zastrzeżenia do założeń ustawy opartych na tzw. opcji zerowej, zakładającej wygaśnięcie stosunków pracy i stosunków służbowych pracowników skarbówki.

Reformy w kształcie przygotowanym przez Ministerstwo Finansów nie poprze również Sojusz Lewicy Demokratycznej. Poseł Stanisław Stec powiedział, że klub SLD zablokował już prace nad nowelizacją ustawy o urzędach i izbach skarbowych zakładającej swobodne powoływanie dyrektorów (wicedyrektorów) izb skarbowych i naczelników urzędów skarbowych przez ministra finansów i likwidację konkursów na te stanowiska.

Zdaniem poseł Renaty Rochnowskiej, reformy skarbówki autorstwa MF najprawdopodobniej nie poprze także klub Samoobrony.

Poseł Szymon Pawłowski z Ligi Polskich Rodzin powiedział, że LPR zgadza się z koniecznością reformy służb skarbowych, jednak na tym etapie trudno przesądzać, czy klub poprze rozwiązania zaproponowane przez obecny rząd.

Reklama

Ewa Matyszewska

Gazeta Prawna
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »