Era rzuca wyzwanie TP
PTC planuje w drugim półroczu wielką ofensywę. Zaatakuje giganta w jego mateczniku. Drżyj, neostrado.
Polska Telefonia Cyfrowa (PTC) rzuci rękawicę Telekomunikacji Polskiej (TP): wejdzie na rynek telefonii stacjonarnej i kablowego dostępu do internetu (DSL). Komórkowy telekom, podobnie jak operatorzy alternatywni, wykorzysta do tego infrastrukturę TP.
Nowa oferta będzie gotowa w drugiej połowie roku. Operator stawia na ekspansję na rynku masowym. Ekspertom się to podoba.
To dobra strategia. Operator ma przecież ponad 12 mln klientów, do których może skierować ofertę w pierwszej kolejności. PTC będzie poważną konkurencją dla TP, znacznie większą niż operatorzy alternatywni wyjaśnia Paweł Puchalski, analityk DM BZ WBK.
Nadzieja w internecie
PTC szczególnie dużo obiecuje sobie po rynku dostępu do internetu. Ma obecnie ponad 150 tys. abonentów usługi Blueconnect wykorzystującej sieć komórkową. Do końca roku ich liczba ma wzrosnąć o ponad 100 tys. Atrakcyjność oferty obniża jednak ograniczony dostęp do szybkiej sieci 3G (obecna tylko w dużych miastach) i limity transferu danych. Realną konkurencją dla neostrady stanie się dopiero kablowy internet.
Co na to TP?
Operator chce objąć usługami dostępowymi również małe miejscowości w tym celu planuje zagospodarowanie częstotliwości radiowych dla technologii WiMAX. Budowa opartej na niej ogólnopolskiej sieci nie wchodzi jednak w grę.
WiMAX chcemy wykorzystać przede wszystkim w obszarach o słabej infrastrukturze. Nie będą to duże miasta - mówi Klaus Hartmann, szef PTC.
Stacjonarne uzupełnienie
Operator negocjuje z TP warunki hurtowego zakupu abonamentu (WLR), by uzupełnić swoje portfolio o telefonię stacjonarną. PTC nie wiąże z nią wielkich nadziei, ale chce mieć pełną i konkurencyjną wobec giganta ofertę. Operator zamierza jednak nadal koncentrować się na sprzedaży usługi Era Domowa (telefon stacjonarny w technologii komórkowej). Od połowy października skorzystało z niej ponad 40 tys. abonentów.
Zawsze z uwagą obserwujemy zmiany na rynku telekomunikacyjnym w Polsce i nigdy nie bagatelizujemy żadnego operatora i wprowadzanych nowych usług. W tym roku będziemy nadal uatrakcyjniać swoją ofertę szerokopasmowego internetu, wykorzystując usługi triple play, czyli wideostradę i multipakiet tp, aby do końca roku zwiększyć liczbę użytkowników neostrady o kolejne pół miliona - twierdzi Jacek Kalinowski, rzecznik grupy TP.
Poszerzenie oferty przez PTC o nowe usługi i wprowadzenie do sieci nowych technologii mają nieznacznie podnieść wydatki na inwestycje. Operator zapowiada, że mogą one wynieść około 1,3 mld zł. PTC planuje również utrzymanie przychodów i EBITDA na ubiegłorocznym poziomie odpowiednio 7 i 2,2 mld zł. Zdaniem PTC, utrata sieci sprzedaży Germanosa nie wpłynie negatywnie na wyniki firmy.
Marcin Kuśmierz