Euro-2012 zdziała cuda
Przygotowanie EURO 2012 oznaczać będzie ponad 100 tys. nowych miejsc pracy, przyspieszenie tempa nakładów na środki trwałe oraz większy napływ inwestycji zagranicznych - to prognoza wpływu organizacji EURO 2012 na rozwój polskiej gospodarki według Ministerstwa Gospodarki.
Wpływ EURO 2012 na rozwój polskiej gospodarki
Przygotowania do EURO 2012 oznaczają przede wszystkim wzmożone inwestycje - powstaną stadiony, infrastruktura drogowa, komunikacyjna, hotele itp. Według prognoz Ministerstwa Gospodarki inwestycje te doprowadzą do przyspieszenia tempa wzrostu nakładów brutto na środki trwałe z 16,7 proc. w roku 2006 do średniego poziomu ok. 22-25 proc. w okresie 2008-2012.
Organizacja EURO 2012 wpłynie także na przyspieszenie tempa wzrostu popytu krajowego oraz wzrostu spożycia indywidualnego. Największe korzyści z organizacji Mistrzostw odniosą przedsiębiorcy z branży budowlanej i turystycznej. Zyskają zarówno wykonawcy, jak i dostawcy materiałów. W trakcie samej imprezy najwięcej zyska branża hotelarska, ale też producenci żywności i handlowcy. Zwiększonych przychodów mogą spodziewać się również agencje reklamowe.
Przyznanie Polsce prawa organizacji tak dużego przedsięwzięcia podniesie również prestiż kraju. Powinno przełożyć się to na większe zainteresowanie polskim rynkiem ze strony kapitału zagranicznego, zarówno portfelowego (np. akcje firm budowlanych), jak i inwestorów bezpośrednich. Szacuje się, że w latach 2007-2012 napływ zagranicznych inwestycji zwiększy się średnio o co najmniej 3& mld euro w stosunku do średniego poziomu w ostatnich trzech latach (prognoza MG).
Słaba infrastruktura komunikacyjna jest jedną z głównych barier w napływie bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Należy oczekiwać, że włączenie polskich miast w infrastrukturę drogową Europy przyniesie napływ inwestycji zagranicznych oraz zwiększy możliwości produkcyjne przedsiębiorstw lokalnych. W ramach przygotowań do mistrzostw planuje się budowę ok. 900 km autostrad, modernizację głównych szlaków kolejowych oraz ośmiu lotnisk. Powstaną także trzy nowe stadiony sportowe, a trzy kolejne zostaną rozbudowane.
Większość projektów inwestycyjnych związanych z przygotowaniem EURO 2012 realizowanych będzie w ramach PO Infrastruktura i Środowisko. Ogólnie szacowane efekty tego Programu to podniesienie do roku 2010 poziomu PKB o 1 proc., a inwestycji o 7,1 proc. Organizacja EURO 2012 znacznie przyśpieszy wykorzystanie środków unijnych przeznaczonych na realizację tego programu.
EURO 2012 z pewnością przyniesie duże zyski dla polskiej turystyki, co potwierdzają doświadczeń innych krajów. Zgodnie z prognozami resortu gospodarki, w 2012 roku Polskę odwiedzi 21,4 mln turystów - w ubiegłym roku było ich "zaledwie" 15,7 mln. Wzrosną również wydatki cudzoziemców w Polsce, największy wzrost przypadnie oczywiście na rok 2012.
Jednocześnie w okresie przygotowawczym należy spodziewać się znaczącego ożywienia popytu wewnętrznego co z umacniającym się złotym spowolni dotychczasowe tempo wzrostu eksportu. Wśród innych kwestii należy brać również pod uwagę możliwość wystąpienia wzrostu cen, choć nie jest to przesądzone. Sprzyjać temu będzie: poprawa sytuacji na rynku pracy, większy popyt na pewne towary i usługi, wzrost wynagrodzeń. Możliwe jest jednak wyhamowanie tego trendu poprzez umacnianie złotego.
Ustawa o partnerstwie publiczno - prywatnym
Nowa ustawa o partnerstwie publiczno - prywatnym ułatwi realizację planowanych inwestycji infrastrukturalnych, niezbędnych do zorganizowania w Polsce EURO 2012 r. Ministerstwo Gospodarki przewiduje, że w ramach tej ustawy zawierane będą umowy na sumę 4 - 5 mld złotych rocznie.
Ministerstwo Gospodarki przygotowało nowe rozwiązania prawne, które mogą zwiększyć udział prywatnych inwestorów w organizacji mistrzostw. W nowych przepisach zrezygnowano z wymogu wykonywania części uciążliwych analiz na etapie decydowania o wyborze realizacji przedsięwzięcia i wprowadzono uproszczone analizy dla małych projektów. Partnerstwo służyć ma wykonywaniu zadań publicznych i stosuje się je wtedy, gdy jest to korzystniejsze dla interesu publicznego niż wykonywanie tych zadań przez sam podmiot publiczny.
Ponadto nowa ustawa dopuszcza inwestycje budowlane, badania naukowe oraz przedsięwzięcia edukacyjne do zakresu przedsięwzięć dopuszczonych do partnerstwa publiczno-prywatnego.
Dla potrzeb ustawy wprowadzone zostaną także nowe definicje m.in. zadań publicznych, usług publicznych, interesu publicznego. Ustawa określa także, inny niż obecnie, katalog podmiotów publicznych. Zalicza się do tych podmiotów państwowe i samorządowe przedsiębiorstwa, banki i spółki handlowe, a także te podmioty zagraniczne, które nie są prywatne.
Rzeczywiste wdrożenie partnerstwa publiczno - prywatnego powinno przyczynić się do przyspieszenia procesów inwestycyjnych i do finansowania projektów infrastrukturalnych z innych źródeł niż tylko publiczne. Ponadto, koszt realizacji projektu w ramach partnerstwa będzie znacznie niższy niż w przypadku finansowania ze środków publicznych. Dzięki partnerstwu publiczno-prywatnemu może zwiększyć się również wykorzystanie środków unijnych, gdyż przewiduje się możliwość współfinansowania przedsięwzięć m.in. z funduszy Unii Europejskiej.
Źródło: PAIiIZ