Fotowoltaiczna autostrada połączy Warszawę z Łodzią

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zdecydowała, że planowana rozbudowa trasy A2 pomiędzy Warszawą a Łodzią posłuży jako poligon doświadczalny dla wykorzystania fotowoltaiki w drogownictwie.

O tym, że GDDKiA przygląda się możliwościom związanym z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii portal WysokieNapiecie.pl pisał już w lipcu 2021 r. Wówczas Tomasz Żuchowski, szef Dyrekcji, zapowiadał, że realizacja pilotażowej instalacji fotowoltaicznej może znaleźć się w przetargu na budowę nowej drogi.

- Oświetlenie dróg, węzłów i skrzyżowań to ogromny koszt, więc każdy pomysł, który może zmniejszyć te wydatki, jest godny uwagi. Prowadzimy przetargi i aukcje zakupowe w każdym z wojewódzkich oddziałów GDDKiA i systematyczny wzrost cen energii jest widoczny - mówił Żuchowski na naszych łamach.

Reklama

Podkreślał przy tym, że wyzwaniem jest znalezienie odpowiedniego odcinka drogi, na którym taki pilotaż można by przeprowadzić, m.in. z uwagi na kwestię podłączenia takiej instalacji do sieci elektroenergetycznej. Ponadto musi to być lokalizacja, która spełnia zarówno techniczne, jak i ekonomiczne kryteria.

Fotowoltaiczne konsultacje

Teraz już wiemy, że tym poligonem doświadczalnym będzie rozbudowa o dodatkowe pasy ruchu trasy A2 pomiędzy Warszawą i Łodzią.

Ta licząca blisko 90 km droga to najbardziej obciążona ruchem autostrada w Polsce. Stąd od kilku lat mówi się o jej rozbudowie o dodatkowe pasy choć oddano ją do użytku ledwo dekadę temu - przed organizowanymi przez Polskę i Ukrainę piłkarskimi mistrzostwami Euro 2012.

Niedawno zakończono cykl konsultacji rynkowych, dzięki którym GDDKiA chciała pozyskać wiedzę pozwalającą jak najlepiej przygotować przetargi na tę inwestycję. Ich ogłoszenie jest prawdopodobne jeszcze w 2022 r.

Jednym z dyskutowanych w konsultacjach tematów było wykorzystanie OZE. Co ustalono? Jak przekazał portalowi WysokieNapiecie.pl Szymon Piechowiak, rzecznik GDDKiA, oprócz przykładowego układu farm fotowoltaicznych, ich parametrów czy mocy urządzeń, omawiane były kwestie związane z ich lokalizacją. Przeprowadzona została też dyskusja na temat koniecznych do uzyskania uzgodnień, pozwoleń czy decyzji.

Czy naukowcy chcą się wymienić wiedzą? Jak finansowana będzie rozbudowa? Dlaczego drogi są coraz bardziej energochłonne? O tym w dalszej części artykułu na portalu WysokieNapiecie.pl

WysokieNapiecie.pl
Dowiedz się więcej na temat: fotowoltaika | autostrada | GDDKiA | łódz | Warszawa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »