GDDKiA chce mniejszych kontraktów
15 km i 500 mln zł - to wielkość nowych inwestycji drogowych. Zmienić się może też sposób waloryzacji cen - informuje "Puls Biznesu".
Jeszcze w tym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) chce ogłosić ponad 50 przetargów na nowe odcinki dróg o łącznej wartości około 30 mld zł.
"Optymalne byłoby rozpisywanie kontraktów na budowę 10-15 km dróg o wartości około 500 mln zł. Z naszych doświadczeń wynika, że wykonawcy są wówczas w stanie odpowiednio zarządzać kontraktem" - mówi Jakub Troszyński, szef biura prawnego GDDKiA.
"To nie wielkość kontraktów jest problemem, lecz brak doświadczenia wykonawców. Warunki przetargów nie dopuszczają do nich firm średnich z potencjałem technicznym, ale duże, oparte wyłącznie na podwykonawcach, natomiast z odpowiednimi papierami już tak" - uważa Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.
Więcej pozytywnych emocji budzi pomysł innej waloryzacji cen kontraktu. "Mamy otwartą dyskusję dotyczącą oparcia waloryzacji wartości kontraktów na cenach ropy, asfaltu, stali i cementu. Jednak musi ona mieć limit. To miecz obosieczny. Nagły spadek cen mógłby być niebezpieczny dla wykonawców" - mówi Jakub Troszyński.
_ _ _ _
W ciągu 10 miesięcy mają powstać koncepcje programowe czterech odcinków drogi ekspresowej S6 Szczecin - Gdańsk, na podstawie których będą ogłoszone przetargi na zaprojektowanie i wybudowanie tych fragmentów trasy.
Jak poinformował w poniedziałek PAP rzecznik szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Mateusz Grzeszczuk, koncepcje opracują dwie wyłonione w przetargu firmy: Trakt z Katowic i Egis Poland z Warszawy.
Za opracowania GDDKiA zapłaci łącznie 5,3 mln zł. Dokumenty będą dotyczyć następujących odcinków planowanej S6: Goleniów - Nowogard, Nowogard - Płoty, Modlimowo - Kołobrzeg, Kołobrzeg - Koszalin.
GDDKiA chce sporządzić takie opracowania dla dwóch kolejnych fragmentów przyszłej drogi S6: Sianów - Sławno i Sławno - początek obwodnicy Słupska. Firma, która wygrała przetarg na koncepcję tych odcinków wycofała się z podpisania umowy i GDDKiA musiała ogłosić nowe postępowanie. Oferty będą przyjmowane do 21 maja br.
Trasa S6 ma być dwujezdniową, bezkolizyjną drogą z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Jej przebieg tylko częściowo ma się pokrywać z przebiegiem obecnej drogi krajowej nr 6. Inwestycja jest przygotowywana do realizacji w latach 2014 - 2020.