Gigantyczna kara dla nc+ za złamanie prawa

ITI Neovision - wprowadzając ofertę "nc+" oraz informując o jej warunkach złamała prawo - uznała Prezes UOKiK i nakazała natychmiastowe usunięcie skutków zakwestionowanych działań wobec abonentów. Klienci mogą kontynuować umowy na dotychczasowych warunkach. Spółka musi wypełnić liczne obowiązki informacyjne, a za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów zapłacić blisko 11 mln zł

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył 11 mln zł kary na właściciela platformy telewizyjnej nC+ spółkę ITI Neovision. To konsekwencja postępowania wszczętego po skargach klientów na nagłe zmiany w ofercie po połączeniu dwóch platform: n i Cyfry+.

Jak poinformował w poniedziałek UOKiK, klienci nC+ mogą kontynuować umowy na dotychczasowych warunkach, a za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów spółka musi zapłacić 10 mln 841 tys. zł kary. Sama platforma póki co analizuje decyzję i nie chce się do niej odnosić.

Reklama

Pobierz darmowy: PIT 2012

Wątpliwości Urzędu wzbudziły zmiany warunków umów (przedłużenie okresu obowiązywania, zmiana cen), jakich dokonała nC+, a także zbyt krótki termin na złożenie rezygnacji oraz informowanie o nowej ofercie zwykłym listem. Ze skarg wynikało, że gdy konsument nie zrezygnował do 19 kwietnia z dotychczasowej umowy, zostałaby ona od 1 maja automatyczne zastąpiona ofertą nC+, obowiązującą przez 18 miesięcy.

"Analiza zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego wykazała, że ITI Neovision jednostronnie zmieniając umowy zawarte z abonentami telewizji +n+ złamała prawo" - podał UOKiK w komunikacie.

Prezes UOKiK Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel zakwestionowała też sam sposób przekazywania informacji o zmianie umowy konsumentom oraz zbyt krótki termin na złożenie rezygnacji z automatycznego przejścia na ofertę nC+. Jej zdaniem redakcja pisma skierowanego do abonentów oraz sposób prezentacji nowych warunków wprowadzały w błąd konsumentów.

"Nawet rozważni konsumenci mogli nie dostrzec informacji o zmianie warunków zawartych w piśmie prezentującym głównie ofertę programową nowego operatora. Skutkiem tego nie mogli oni świadomie zdecydować o wyborze najkorzystniejszej oferty" - uzasadnia swoją decyzję UOKiK.

Urząd uznał też, że niezgodne z prawem były również przewidziane przez spółkę zbyt krótkie terminy na podjęcie decyzji co do przyszłej umowy. Podkreślił, że w przypadku braku odpowiedzi konsumenta następowało niezgodne z prawem automatyczne zastępowanie starej oferty nową.

UOKiK uważa, że swoim działaniem właściciel nC+ naruszył m.in. "zasady lojalnego zachowania kontrahenta wobec konsumenta, dotrzymywania umów oraz uczciwości w wykonywaniu zobowiązań".

ITI Neovision ma poinformować abonentów, którzy nie wypowiedzieli umowy, że usługi telewizyjne będą im świadczone na dotychczasowych warunkach do końca okresu wynikającego z dotychczas obowiązującej umowy zawartej na czas oznaczony lub do czasu wyboru przez nich oferty nC+.

Ci, którzy wypowiedzieli umowy mogą anulować swoją decyzję do 31 maja. Wówczas będą korzystać z usług na warunkach obowiązujących przed wypowiedzeniem umowy do końca oznaczonego okresu lub do czasu wyboru przez nich oferty nC+.

Abonentów, którzy wybrali ofertę nC+ spółka ma poinformować, że do 31 maja mogą odstąpić od wybranej oferty.

Zagłosuj w internetowym referendum w sprawie OFE

UOKiK podkreślił, że określając wysokość kary wzięto pod uwagę, że spółka zaprzestała stosowania niedozwolonych praktyk oraz podjęła działania zmierzające do usunięcia negatywnych skutków. Decyzja nie jest ostateczna; przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dyrektor ds. Komunikacji i PR nC+ Arkadiusz Mierzwa napisał w oświadczeniu dla PAP, że większość środków naprawczych nałożonych przez prezes UOKiK pokrywa się z wcześniej zaproponowanymi przez platformę zmianami w ofercie. "Obecnie analizujemy pod kątem prawnym zarówno samą decyzję Urzędu, jak i jej uzasadnienie. Do czasu zakończenia tych analiz nie odnosimy się do samej decyzji" - podkreślił.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: nC+ | telewizja | UOKiK
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »