Reklama

Gigantyczna sieć kolejowa połączy centralne lotnisko z największymi miastami

Ok. 40 mld zł będzie potrzebne na rozbudowę sieci kolejowej, która będzie przebiegała przez Centralny Port Komunikacyjny - powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild. Dodał, że kwota ta nie wchodzi w projekt realizacji CPK, który według szacunków ma kosztować ok. 35 mld zł.

- Według naszych szacunków na rozbudowę sieci kolejowej będzie potrzeba około 40 mld zł. To jest kwota, która nie wchodzi w projekt realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przewidujemy pozyskanie tych środków z finansowania unijnego - prace przygotowawcze z tej perspektywy, a realizacja z kolejnych - powiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild.

Wild, który uczestniczył w posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury, przedstawiał informację na temat stopnia zaawansowania prac przygotowawczych i planów finansowych zabezpieczających realizację inwestycji w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Reklama

Jak mówił, trwają prace nad wskazaniem konkretnych projektów inwestycyjnych, które zostaną zrealizowane w ramach programu wieloletniego CPK.

Przekazał, że w toku konsultacji z zarządcą infrastruktury kolejowej PKP PLK uzgodniono podejście koncepcyjne oraz ramowy zakres niezbędnych inwestycji kolejowych dla relacji: Warszawa - Olsztyn, Warszawa - Ostrołęka - Pisz - Giżycko, Warszawa - Białystok - Suwałki (Rail Baltica), Warszawa - Terespol (Brześć), Warszawa - Lublin - Zamość - Hrebenne (Lwów), CPK - Kielce - Tarnów - Nowy Sącz, Warszawa - Katowice/Kraków/Bielsko-Biała, CPK - Częstochowa - Opole - Nysa, Łódź - Sieradz - Wrocław, Łódź - Sieradz - Kalisz - Leszno - Głogów - Zielona Góra, Łódź - Sieradz - Kalisz - Poznań - Szczecin, CPK - Poznań - Gorzów Wlkp., CPK - Płock - Włocławek - Bydgoszcz - Koszalin/Kołobrzeg.

Dalszym uzgodnieniom podlegają jeszcze relacje: CPK - Radom - Rzeszów, CPK - Gdańsk.- Jeśli chodzi o rozbudowę sieci kolejowej, to założenie jest takie, że rozbudowa sieci kolejowej będzie realizowana przez wyspecjalizowany podmiot. Co wynika m.in. z faktu, że rzeczywiście, jak dotąd są spory, czy po 1989 roku wybudowano 23 km czy 43 km nowych torów - powiedział. Jak dodał, "to są kompetencje, które trzeba zgromadzić w podmiocie i z nich korzystać".

Wiceminister przekazał, że w koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji port Solidarność - Centralny Port Komunikacyjny na podstawie analizy wskaźnikowej dokonano oszacowania kosztów programu inwestycyjnego CPK, na który w pierwszym etapie powinno być zagwarantowane finansowanie w wysokości do 35 mld zł, w tym 16-19 mld zł na realizację komponentu lotniczego, 8-9 mld zł na komponent kolejowy, co od samego początku oznaczało nowe połączenie Warszawa-Łódź i wpięcie w Centralną Magistralę Kolejową, oraz 7 mld zł na realizację infrastruktury drogowej.

mp/

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »