Gotowa jest już konstrukcja nowego mostu na Wiśle
Na budowie nowego mostu na Wiśle, który połączy Podkarpacie z woj. świętokrzyskim, zamontowano przęsło nurtowe. Oznacza to, że gotowa jest już konstrukcja nośna mostu. Inwestycja oddana ma być październiku br. Koszt przeprawy to 178 mln zł.
Jak poinformował w środę rzecznik marszałka województwa podkarpackiego Tomasz Leyko, mocowanie przęsła nurtowego, czyli elementu, który połączył powstające z obu stron części mostu, odbyło się przy pomocy barki.
- Barka przemieściła się z konstrukcją na miejsce docelowe, z którego przęsło zostało podniesione. Do podniesienia użyto prętów wysokiej wytrzymałości oraz osiem siłowników hydraulicznych. Samo podnoszenie przęsła z barki zajęło kilkanaście godzin. Proces związany ze stałym scaleniem konstrukcji nośnej potrwa jeszcze około dwóch tygodni - dodał.
Przeprawa połączy brzegi gminy Borowa na Podkarpaciu i Połańca po stronie świętokrzyskiej. Będzie mieć długość prawie 1 km. Budowa tego mostu na Wiśle pomoże w rozwoju terenów inwestycyjnych po obu stronach rzeki. Wykonawcą mostu jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Mostowych Mosty Łódź, Vistal Gdynia i Kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych.
Samorządy Podkarpacia i woj. świętokrzyskiego podpisały porozumienie o budowie przeprawy w 2002 r. Sama budowa rozpoczęła się jednak dopiero pod koniec 2012 r. Budżet wspólnego projektu, realizowanego przez dwa samorządy pn. "Likwidacja barier rozwojowych - most na Wiśle z rozbudową drogi wojewódzkiej nr 764 oraz połączeniem z drogą wojewódzką nr 875" wynosi 178 mln zł. Kwota ta w 85 proc. pochodzi z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.
Oprócz tej inwestycji samorząd Podkarpacia buduje drogi, które połączą nowy most z istniejącymi trasami. W ramach tej inwestycji wybudowany zostanie m.in. most na rzece Wisłoka o długości ponad 700 metrów oraz ponad 9-kilometrowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 764. Koszt tych prac to ponad 116 mln zł.