Reklama

"GPC": Komisja sejmowa zajmie się rynkiem prasy

Na pierwszym październikowym posiedzeniu sejmowa komisja kultury i środków przekazu zajmie się sytuacją na rynku prasy - podaje "GPC". Nie można lekceważyć tego problemu - zapowiedziała "GPC" Elżbieta Kruk, przewodnicząca komisji.

Pomysł zgłosiła posłanka PiS Joanna Lichocka, a zaakceptowały władze komisji. "Kłopoty rynku prasy są znane i wynikają nie tylko z problemu kolportażu, ale też ze zmian funkcjonowania rynku i przenoszenia się treści do internetu. Nie można jednak lekceważyć tego problemu" - zapowiedziała "GPC" Elżbieta Kruk, przewodnicząca sejmowej komisji kultury i środków przekazu.

Reklama

"GPC" podaje, że sprawą rynku prasy komisja zajmie się na pierwszym październikowym posiedzeniu. Zaproszenia na nie dostaną przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, związkowcy wydawców prasy, ale także przedstawiciele mediów.

"Uważam, że rynek prasy jest rynkiem wrażliwym. Jest ważny z punktu widzenia polskiej racji stanu, polskiej kultury i polskiej debaty publicznej.

Dostępność do rynku słowa drukowanego jest ważną sprawą. Dlatego zaproponowałam posiedzenie komisji, na której wysłuchamy różnych stron, by się dowiedzieć, jak ten rynek wygląda, i poszukać rozwiązań, które mogłyby wesprzeć kwestię dotarcia do czytelników prasy wszystkich tytułów - powiedziała w środę posłanka Joanna Lichocka z PiS.

Powodem napięcia na rynku prasy jest fatalna sytuacja firmy Ruch, ze współpracy, z którą wycofują się kolejne tytuły i wydawnictwa, informując przy okazji, ile kolporter zalega w stosunku do poszczególnych wydawnictw.

W ubiegłym tygodniu ze współpracy z najbardziej znanym kolporterem zrezygnowała Agora (wydawca "Gazety Wyborczej"). Podobną decyzję podjął wydawca "Super Expressu".

................

Jak podają wirtualnemedia.pl, w lipcu 2018 roku średnia sprzedaż ogółem "Faktu" (Ringier Axel Springer Polska) wyniosła 228 630 egz., czyli o 9,48 proc. mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej - pokazują dane Związku Kontroli Dystrybucji Prasy.

Drugą lokatę ze sprzedażą ogółem wynoszącą 111 373 egz. zajął "Super Express" (ZPR Media). Jego wynik zmniejszył się o 12,64 proc. Najniższa sprzedaż w historii Podium uzupełnia "Gazeta Wyborcza" (Agora). Jej średni wynik poszedł w dół o 19,08 proc. do 87 231 egz.

Według danych ZKDP średnia sprzedaż ogółem "Gazety Polskiej Codziennie" w lipcu br. wynosiła 14 767 egz. (20,3 proc. mniej niż rok wcześniej), a "Gazety Polskiej" w pierwszej połowie br. - 24 203 egz. (po spadku o 30,7 proc. w skali roku).

Zdaniem analityków, Ruch boryka się z problemami od wielu lat. Od czasu prywatyzacji tj. w 2010 r. ani razu spółka nie osiągnęła zysku na działalności podstawowej, a przez ostatnich sześć lat straciła na czysto aż 425 mln zł. Tylko w 2017 r. strata netto wyniosła 56,8 mln zł, a ujemna EBITDA sięgnęła prawie 21 mln zł (dane podał "PB"). Na sieć detaliczną Ruchu składa się obecnie 1,7 tys. własnych kiosków oraz 500 wynajmowanych obiektów.

Wczoraj wydawnictwo Bauer dołączyło do grona firm, które skończyły współpracę z Ruchem. - Ponadto z kiosków zniknęła możliwość obstawiania zakładów Totalizatora Sportowego.

Dowiedz się więcej na temat: totalizator sportowy | Kolporter S.A. | Gazeta Wyborcza | Agora SA | Prasa

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »