Gróbarczyk: Wodowanie kadłuba pierwszego promu dla PŻM możliwe w III kw. 2023 r.
- Prace przy budowie pierwszego promu dla PŻM są zaawansowane, możliwe jest, że w trzecim kwartale 2023 r. nastąpi wodowanie kadłuba, potem rozpoczną się prace wykończeniowe - poinformował wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Pod koniec października ub.r. Gróbarczyk przekazał w mediach społecznościowych, że w Gdańsku rozpoczęło się cięcie blach pod budowę promów dla Polskiej Żeglugi Morskiej i Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Wcześniej wiceminister informował, że budowa pierwszej jednostki miała ruszyć w 2022 r.
Przedstawiciel resortu infrastruktury pytany o postępy realizacji tej inwestycji przekazał, że prace są zaawansowane i można się spodziewać, iż w trzecim kwartale 2023 r. nastąpi wodowanie kadłuba pierwszej jednostki.
- Po zaawansowaniu prac w zakresie budowy poszczególnych sekcji prawdopodobnie w trzecim kwartale tego roku będzie wodowany cały kadłub. Potem rozpoczną się prace wykończeniowe na jednostce - powiedział wiceminister infrastruktury.
Gróbarczyk podkreślił, że pierwsza jednostka - zgodnie z przyjętym harmonogramem - ma być oddana na przełomie 2024 i 2025 r.
Umowa na budowę promów została zawarta w listopadzie 2021 r., a w grudniu tamtego roku spółka Polskie Promy otrzymała 1 mld zł dokapitalizowania - w tym 650 mln zł od Skarbu Państwa, który objął nowe udziały w spółce Polskie Promy; pozostała kwota to finansowanie dłużne dla spółki.
Kontrakt przewiduje opcję trzy plus jeden, czyli budowę trzech promów i ewentualnie czwartego. Wiceminister Gróbarczyk dopytywany o ewentualną rewizję projektu podkreślił, że się on nie zmienił.
- Naszym celem jest realizacja kontraktu w obecnej formie, czyli trzy plus jeden - dodał.
Odbiorcą pierwszego i trzeciego promu ma być PŻM, drugiego - PŻB. Promy będą budowane dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i PŻM, przez Gdańską Stocznię Remontową im. Józefa Piłsudskiego w Gdańsku za pośrednictwem spółki celowej Remontowa Ropax Sp. z o.o.
Każdy z planowanych promów typu ro-pax (pasażersko-samochodowych ze zwiększoną przestrzenią ładunkową) ma mieć 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.