GUS: Wojna w Ukrainie dużym zagrożeniem dla gospodarki Polski
Jak podał Główny Urząd Statystyczny w sierpniu dla 39,8 proc. respondentów obecna sytuacja na terytorium Ukrainy stanowi duże zagrożenie dla gospodarki w Polsce, to o 2,3 pkt. proc. mniej w porównaniu do poprzedniego miesiąca. 73,2 proc. respondentów deklarowało wpływ obecnej sytuacji na terytorium Ukrainy na koniunkturę konsumencką (w lipcu było to 74,9 proc.).
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze
Przeciętne zagrożenie odczuwa 37,3 proc. odpowiadających na pytania. Małe zagrożenie deklaruje 18,5 proc., zaś brak zagrożenia stwierdziło zaledwie 4,4 proc. respondentów.
Jak wynika z badania GUS, W przypadku 12,9 proc. respondentów obecna sytuacja na terytorium Ukrainy stanowi duże zagrożenie dla ich osobistej sytuacji finansowej. Przeciętne zagrożenie odczuwa 32,1 proc. odpowiadających na pytania dotyczące koniunktury konsumenckiej.
Małe zagrożenie deklaruje 34,0 proc., natomiast brak zagrożenia stwierdziło 21,0 proc. respondentów.
Zdecydowaną obawę utraty pracy lub zaprzestania prowadzenia własnej działalności wyraziło 1,9 proc. respondentów.
Dla 29,9 proc. respondentów obecna sytuacja na terytorium Ukrainy stanowi duże zagrożenie dla suwerenności i niepodległości Polski. Przeciętne zagrożenie odczuwa 40,1 proc. odpowiadających na pytania dotyczące koniunktury konsumenckiej.
Małe zagrożenie deklaruje 22,3 proc., natomiast brak zagrożenia stwierdziło 7,7 proc. respondentów.
Spośród osób pracujących (60,5 proc. respondentów), zdecydowaną obawę utraty pracy lub zaprzestania prowadzenia własnej działalności odczuwa 1,9 proc. respondentów.
W przypadku wariantów odpowiedzi "możliwe" i "raczej nie" odsetek odpowiedzi wynosił odpowiednio 9,1 proc. oraz 32,2 proc.. Odsetek osób pracujących, które nie mają obaw, wyniósł 53,2 proc.. Niewielka liczba respondentów pracujących (3,6 proc.) nie miała zdania.
W sierpniu 2022 r. odnotowano pogorszenie zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej.
Dane GUS