GUS: Wskaźniki koniunktury konsumenckiej najwyższych od 7 lat
Wskaźniki koniunktury konsumenckiej GUS w listopadzie wzrosły do najwyższych od 7 lat, niemal rekordowych poziomów. Zdaniem analityków DM PKO BP , do skokowej poprawy ogólnych wskaźników przyczyniły się w największym stopniu znacznie lepsze oceny ogólnej sytuacji gospodarczej kraju oraz zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego w nadchodzących 12 miesiącach.
Poprawa koniunktury konsumenckiej może w pewnym stopniu odzwierciedlać przejściowy efekt powyborczy, ale już wcześniej bardzo wyraźny był wzrostowy trend tych wskaźników związany z poprawą sytuacji na rynku pracy, co stanowi dobry sygnał dla wzrostu konsumpcji w najbliższych kwartałach.
Nastroje konsumentów w listopadzie były najlepsze od przełomu 2007/2008 r.:
(1) wskaźnik GUS dla bieżących nastrojów konsumentów wzrósł o 11,0 pkt. r/r do poziomu -3,9 pkt., trzeciego najwyższego w historii badania po listopadzie 2007 r. i kwietniu 2008 r.; w strukturze wskaźnika skokowej poprawie uległa przede wszystkim ocena ogólnej sytuacji gospodarczej kraju;
(2) wskaźnik wyprzedzający koniunktury konsumenckiej GUS wzrósł o 13,9 pkt. r/r do poziomu -8,3 pkt. najwyższego od kwietnia 2008 r. przy czym ocena sytuacji finansowej gospodarstwa domowego była najwyższa w historii badania (od stycznia 2004 r.).
Skokowa poprawa nastrojów konsumentów może się wiązać z wynikami wyborów i nadziejami na nowe otwarcie polityce gospodarczej. Tego typu czynniki mają zazwyczaj krótkotrwały wpływ na postrzeganie ogólnej sytuacji gospodarczej przez konsumentów i ich efekt jest korygowany w kolejnym(ych) miesiącu(ach) (np. efekt uwolnienia kursu CHF w styczniu 2015 r.).
Nawet, jeśli odczyty koniunktury ulegną w najbliższym czasie korekcie, to ich trend wzrostowy był już wcześniej na tyle silny, że perspektywy wzrostu konsumpcji w najbliższych kwartałach są pozytywne.
Zespół Analiz Makroekonomicznych DM PKO BP
_ _ _ _ _ _ _
mzb