Wydawać by się mogło, że supermarkety, centra handlowe i dyskonty zupełnie wypierają lokalne sklepy i kramy, jednak tradycyjne targowiska i bazarki mają się całkiem dobrze, nawet w największych miastach! Zdaniem analityków coraz więcej osób robi codzienne zakupy na stacjach benzynowych.
Jak wynika z raportu "śiężyje", wygodne zakupy, nie jesteśmy skorzy do zakupów w dużych sklepach, a do łask wracają lokalne rynki. - Polacy są w dużym stopniu zmęczeni wielkimi sklepami, szczególnie w centrach miast, gdzie jest trudno o miejsce do parkowania - komentuje Maciej Ptaszyński, Dyrektor Generalny Polskiej Izby Handlu.
Wielkopowierzchniowe sklepy, choć poszerzają nam wybór, nie są kluczowe dla zadowolenia z codziennych zakupów, a cena przestała być najważniejszym kryterium, jakim kierujemy się przy wyborze marketu. Bardziej cenimy wygodę zakupów - a tę dają nam coraz częściej lokalne targowiska, na które przychodzimy po więcej, niż tylko świeże warzywa czy owoce. Dają one możliwość bezpośredniej rozmowy ze sprzedawcą, a nawet zamówienia tego, co jest trudno dostępne, np. swojskiej wędliny czy przetworów.
Reklama
Zwrot ku sąsiedzkiej tradycji widać nawet w największych miastach: Targ Przymorze w Gdańsku miesięcznie odwiedza nawet ok. 80 tys. osób, a w Warszawie nowym "handlowym centrum" miasta ma zostać Hala Gwardii, przeznaczona dla małych wytwórców i sprzedawców wędlin, ryb, pieczywa, serów, win czy lodów.
Także Poznań stawia na lokalność: - Pierwszym krokiem było zniesienie opłaty targowej dla kupców, a dalsze to stopniowe modernizacje - mówi prezydent miasta Jacek Jaśkowiak.
- Zależy nam, by rynki nie zniknęły z krajobrazu miasta, bo pełnią o wiele ważniejszą funkcję, niż tylko miejsce zakupów - stanowią centra życia i integracji mieszkańców dzielnicy. Chcemy, by zyskały na atrakcyjności. Są niezwykle ważnym elementem miejskiej tkanki i życia społecznego, jakiego przeciwieństwem są centra handlowe - dodaje. Świeża ryba z porannego połowu, a może warzywa prosto z ogródka? Wystarczy pójść na jedno z licznych miejskich targowisk!
Raport #sieżyje: przygotowany przez Otodom
Według niezależnego badania Megapanel PBI/Gemius (sierpień 2015), Otodom.pl najbardziej popularnym wśród internautów serwisem sprofilowanym wyłącznie na rynek nieruchomości. Za to pierwsze miejsce w całej Kategorii Nieruchomości obejumującej też ogólnotem
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy
spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.