Harmonogram prac nad budżetem
Pierwsze czytanie projektu ustawy budżetowej na 2010 r. ma się odbyć na rozpoczynającym się w środę posiedzeniu Sejmu.
18 grudnia ustawa zostanie poddana pod głosowanie, a najpóźniej 26 stycznia 2010 r. zostanie przekazana Prezydentowi do podpisania - wynika z harmonogramu prac nad projektem ustawy budżetowej, przyjętego we wtorek przez sejmową Komisję Finansów Publicznych.
Posłanka Krystyna Skowrońska (PO), która przewodniczyła posiedzeniu komisji, wyjaśniła, że możliwe zmiany w harmonogramie mogą polegać na skróceniu niektórych terminów.
Z harmonogramu wynika, że pierwsze czytanie projektu miałoby się odbyć w czwartek, 8 października, po czym rozpoczną się prace w poszczególnych komisjach. 3-4 grudnia komisja finansów publicznych ma przyjąć sprawozdanie z prac nad projektem. Na posiedzeniu plenarnym Sejmu w dniu 15 grudnia ma się odbyć drugie czytanie. Przez kolejne dwa dni komisja finansów ma zajmować się poprawkami zgłoszonymi podczas drugiego czytania. Ustawa ma być poddana pod głosowanie 18 grudnia.
23 grudnia uchwalona przez Sejm ustawa ma trafić do Senatu. Do 12 stycznia 2010 r. izba wyższa powinna przyjąć stanowisko w sprawie ustawy budżetowej. Jeżeli do budżetu zostaną wprowadzone poprawki, ustawa ponownie trafi do Sejmu. 14 stycznia poprawkami senackimi zajmie się sejmowa Komisja Finansów Publicznych. W dniach 20-22 stycznia na posiedzeniu plenarnym Sejmu zmiany powinny zostać poddane pod głosowanie. Po wprowadzeniu poprawek do dokumentu, najpóźniej 26 stycznia ustawa zostanie wysłana do podpisu przez prezydenta.
Projekt ustawy budżetowej na 2010 rok wpłynął do Sejmu w ubiegłą środę. Terminy związane z pracami nad budżetem reguluje konstytucja, ustawa o finansach publicznych oraz ustawa o Komisji Trójstronnej i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego. Ich naruszenie może wiązać się z poważnymi konsekwencjami, np. z rozwiązaniem Sejmu.
Zgodnie z konstytucją, Rada Ministrów musi przekazać Sejmowi projekt ustawy budżetowej najpóźniej na trzy miesiące przed rozpoczęciem następnego roku budżetowego. Dokument powinien więc trafić do Sejmu do końca września. Konstytucja pozwala jednak, by w "wyjątkowych przypadkach" projekt przekazać Sejmowi później.
Ustawa zasadnicza daje parlamentowi najwyżej cztery miesiące na prace nad budżetem, licząc od dnia przekazania projektu do Sejmu. Jeżeli w tym czasie ustawa budżetowa nie zostanie przekazana prezydentowi, ten może w ciągu 14 dni zarządzić skrócenie kadencji Sejmu.
Sejm może zajmować się ustawą znacznie dłużej niż Senat. Izba Wyższa ma na uchwalenie swoich poprawek 20 dni. Z kolei Prezydent ma siedem dni na podpisanie budżetu, licząc od chwili przekazania mu ustawy przez Marszałka Sejmu. Jeżeli prezydent wyśle ustawę do Trybunału Konstytucyjnego przed jej podpisaniem, Trybunał powinien wydać orzeczenie w ciągu dwóch miesięcy. W przypadku, gdy ustawa nie wejdzie w życie w dniu rozpoczęcia roku budżetowego, rząd prowadzi gospodarkę budżetową na podstawie przygotowanego projektu ustawy.
Zgodnie z projektem budżetu na 2010 r. dochody państwa mają wynieść 248 mld 868 mln 601 tys. zł, wydatki - nie więcej niż 301 mld 82 mln 817 tys. zł. Deficyt nie przekroczy 52 mld 214 mln 216 tys. zł. Projekt przewiduje, że przychody z prywatyzacji wyniosą ok. 25 mld zł.