Hortex potwierdza sprzedaż biznesu w Rosji
Hortex potwierdza, że Polski Ogród, spółka wchodząca w skład grupy Hortex, sprzedała rosyjską spółkę Ortika Frozen Foods, dystrybutora i producenta żywności mrożonej, prowadzącego działalność na rynku rosyjskim. Kupującym jest Kompania Agama.
Agama to lokalny gracz, aktywny na rynku FMCG w Rosji, specjalizujący się w produkcji i dystrybucji mrożonych ryb i owoców morza. Przejęcie Ortika Frozen Foods umożliwi Agamie dywersyfikację działalności i rozszerzenie portfolio produktów.
- Ortika Frozen Foods prowadziła działalność niezależną od polskich operacji grupy Hortex - zarówno zakupy surowca, produkcja i sprzedaż produktów były realizowane i zarządzane lokalnie. Decyzja o wyjściu z rosyjskiej inwestycji została podjęta kilka miesięcy temu. Rozmowy w sprawie sprzedaży Ortika Frozen Foods były prowadzone z kilkoma podmiotami. Transakcja została zamknięta w pierwszych dniach czerwca, natomiast 11 lipca dopełnione zostały procedury formalne rejestracji nowego udziałowca w Jednolitym Państwowym Rejestrze Osób Prawnych w Federacji Rosyjskiej - wyjaśniła Agata Bonikowska, członek zarządu spółki Polski Ogród wchodzącej w skład grupy Hortex.
Docelowo sprzedaż spółki Ortika Frozen Foods oznacza całkowite wycofanie marki Hortex z rynku rosyjskiego.
Grupa Hortex działa od ponad 70 lat. W jej skład wchodzą firmy: Polski Ogród (zajmuje się produkcją i dystrybucją produktów mrożonych), Hortex Sp z o.o. (zajmuje się produkcją i dystrybucją soków, nektarów i napojów owocowych i warzywnych) oraz Jurajska SA (producent i dystrybutor wody mineralnej i napojów gazowanych).
"Kommiersant" pisał o sprzedaży przez polską spółkę aktywów rosyjskich w piątek. Hortex prowadził produkcję w Rosji w dwóch fabrykach pod Moskwą i jednej w Karelii. W 2021 roku, jak podaje gazeta, przychody firmy wzrosły o 11 proc., do 1,1 mld rubli, a strata netto wyniosła 12 mln rubli.
Wojna w Ukrainie i sankcje nakładane na Rosję zmotywowały wiele zagranicznych podmiotów do wyjścia z rynku rosyjskiego. Nic dziwnego, że na taki ruch zdecydował się też producent mrożonek.
morb