Hossa na ubezpieczenia
Ubezpieczenia komunikacyjne w Polsce są bardzo atrakcyjne dla firm ubezpieczeniowych. Na rynek wchodzą nowe firmy specjalizujące się w tych ubezpieczeniach, zaś składka w ubezpieczeniach samochodów rośnie.
GUS podał, że w pierwszym półroczu br. składka przypisana brutto z ubezpieczeń komunikacyjnych OC i AC wyniosła 58,8 proc. składki ogółem w ubezpieczeniach majątkowych, co oznacza wzrost o 1 pkt. proc. w ciągu roku.
Składka przypisana brutto w ubezpieczeniach obowiązkowych OC wzrosła o 316,8 mln zł w porównaniu z pierwszym półroczem ub.r., czyli o 11,8 proc., a AC - wzrosła o 200,7 mln zł, czyli o 9,4 proc.
Wzrost udziału ubezpieczeń komunikacyjnych w rynku ubezpieczeń majątkowych podążał za wzrostem sprzedaży samochodów. Według danych Instytutu Samar, w pierwszym półroczu sprzedaż samochodów osobowych wyniosła 149 tys. 616 sztuk i była wyższa o 25 proc. niż rok wcześniej. Z kolei samochodów dostawczych w pierwszym półroczu sprzedano 23 tys. 718, o 31,1 proc. więcej niż w pierwszym półroczu ub.r. Przypomnijmy że od 1 października 2007 r. do końca 2008 r. odpisy te (zwane "podatkiem Religi") stanowić będą aż 12% składek brutto za dany miesiąc.
Rozwijający się rynek przyciąga firmy ubezpieczeniowe.
Ubezpieczyciele majątkowi, którzy w ostatnich miesiącach rozpoczynali sprzedaż na polskim rynku, zaczynają właśnie od ubezpieczeń komunikacyjnych. W ciągu ostatniego roku ubezpieczenia komunikacyjne zaczęły sprzedawać trzy firmy: AXA (listopad ub.r.), BRE Ubezpieczenia (luty br.), a w ostatnich dniach Liberty Direct.
Wiceprezes Link4 Sława Cwalińska-Weychert "widać, że w ubezpieczeniach komunikacyjnych jest prawdziwy rynek, a mechanizmy rynkowe uruchamiają naturalny jego wzrost. Widać też konsekwencje odmładzania parku samochodowego - stąd bierze się wzrost zapotrzebowania na AC".
"Jeśli chodzi o inne ubezpieczenia majątkowe dla klientów indywidualnych, powoli rośnie zrozumienie, że człowiek bierze na siebie odpowiedzialność i potrzebuje ubezpieczenia. Największy potencjał wzrostu dałaby zmiana przepisów i upowszechnienie ubezpieczeń zdrowotnych" - dodała.
Prezes firmy brokerskiej Aon Polska Sławomir Bany uważa, że ubezpieczyciele majątkowi idą w kierunku umów nakierowanych na klientów indywidualnych. "Stąd popularność ubezpieczeń komunikacyjnych. Trzeba pamiętać, że w ubezpieczeniach majątkowych od dłuższego czasu ubezpieczenia dla dużych firm podlegają bardzo istotnym zmianom cenowym. Spadki cenowe w ubezpieczeniach korporacyjnych sięgają nawet 70 proc., roczny spadek potrafi wynieść 40-50 proc." - powiedział Bany.
Zwrócił też uwagę, że w ubezpieczeniach korporacyjnych, po wejściu Polski do UE i zaistnieniu swobody świadczenia usług ubezpieczeniowych, wiele firm zaczęło korzystać z ubezpieczenia kupowanego za granicą, co spowodowało odpływ części składki poza Polskę. Ponadto firmy zmieniają zasady zarządzania ryzykiem. "To nie jest już tylko proste kupowanie ubezpieczeń" - dodał.
Zdaniem ekspertów m.in. te zjawiska tłumaczą, dlaczego choć część ubezpieczeń majątkowych rozwija się bardzo dobrze, to cały sektor ubezpieczeń majątkowych zanotował w pierwszym półroczu spadek zysku brutto o 39,5 proc. w porównaniu z 1 półroczem ub.r. Spadek wyniku finansowego netto w ubezpieczeniach majątkowych wyniósł w tym okresie 44,5 proc.
Znacznie lepszą sytuację mieli w tym czasie ubezpieczyciele życiowi. Wzrost zysku brutto w ich przypadku wyniósł 86,9 proc., a wynik netto wzrósł o 81,6 proc.
Widoczne jest rosnące znaczenie ubezpieczycieli zagranicznych działających w Polsce. Udział składki brutto tych firm w łącznej składce firm ubezpieczeniowych wzrósł z 51,4 proc. do 57,2 proc. W ubezpieczeniach majątkowych udział składki brutto z umów podpisywanych przez firmy zagraniczne wzrósł z 43,4 proc. do 45,4 proc., zaś w ubezpieczeniach życiowych - z 57,9 proc. do 66 proc.