Idea CPK rozpędza się. Jest zgoda na budowę ważnego projektu, podano cenę

Spółka CPK uzyskała już wszystkie zgody korporacyjne na ogłoszenie przetargu na tunel Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią. Zakładany koszt projektu to 2,8 mld zł - poinformowali we wtorek pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek i wiceminister infrastruktury Paweł Malepszak.

- Myślę, że lada dzień ogłosimy przetarg na drugi tunel pod Łodzią (dla Kolei Dużych Prędkości - red.), bo mamy wszystkie zgody korporacyjne, w zasadzie czekamy na jedną opinię prawną. (...) Mamy też zaktualizowany kosztorys dla tego projektu - powiedział Maciej Lasek podczas spotkania z dziennikarzami.

Jak przekazał obecny na spotkaniu wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, kosztorys opiewa na kwotę 2,8 mld zł. Natomiast Maciej Lasek dodał, że przewidywany termin zakończenia prac dla tego projektu to maj 2029 roku, a dopuszczenie do eksploatacji przewidziano na listopad 2030 roku.

Reklama

Wstępne prace ruszyły. Tunel na połączyć CPK z między innymi z Wrocławiem

W połowie stycznia br. spółka Centralny Port Komunikacyjny otrzymała zgodę na budowę pod centrum Łodzi ponad 4-kilometrowego odcinka dla Kolei Dużych Prędkości. W związku z inwestycją od kilku miesięcy wzmacniane są m.in. fundamenty znajdującego się na trasie Łódzkiego Domu Kultury.

Biegnący pod Łodzią tunel dla KDP ma mieć 4,6 km długości i średnicę ok. 14 m. Będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim dla taborów kursujących w ramach KDP. 

Na terenie miasta szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię zaprojektowane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód - w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia.

W Łodzi powstaje już tunel dla pociągów. Nie obyło się jednak bez komplikacji

Obecnie pod Łodzią drążony jest średnicowy tunel kolejowy. Inwestycja jest realizowana od połowy 2019 r. i obecny stan zaawansowania prac wynosi ponad 65 proc. Jednak w trakcie powstawania drogi budowlańcy natrafili na problemy. 

Chodzi o konieczność wzmocnienia budynków, pod którymi ma przebiegać trasa tunelu, łączącego dworzec Łódź Fabryczna z dworcami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Dlatego też obecna na miejscu inwestycji maszyna drążąca "Katarzyna" musiała wstrzymać pracę na 9 miesięcy. 

Ta niedawno ruszyła, jednak maszyna nie pracowała długo, ponieważ po dwóch tygodniach ponownie musiała wstrzymać się od kopania. Jednak jak zapewniła spółka PKP PLK, powodem nie było naruszenie konstrukcji budynków, a natrafienie na "trudne grunty". 

Według najnowszego harmonogramu termin zakończenia budowy tunelu, rozpoczęcie testów i odbiorów zaplanowano na czerwiec 2026 r. Uruchomienie pociągów planowane jest natomiast w grudniu 2026 r. Wartość projektu zaś wynosi ponad 2 mld zł, z czego dofinansowanie unijne to przeszło 1,4 mld zł.  

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: Kolej Dużych Prędkości | CPK | Łódź
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »