Najważniejsza inwestycja kolejowa w Polsce na nowym etapie. "Katarzyna" wznowiła drążenie
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak złożył wizytę na budowie kolejowego tunelu średnicowego w Łodzi, który ma połączyć dworzec Łódź Fabryczna z dworcami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec i stworzyć tzw. łódzkie metro. W piątek ponownie uruchomiono jedną z dwóch tarcz drążących tunel pod ulicami miasta - TBM "Katarzyna". Prace były wstrzymane na kilka miesięcy w związku z koniecznością dokonania wzmocnień pod budynkami.
Jak poinformował resort infrastruktury, po dziewięciu miesiącach przestoju maszyna TBM (z ang. tunnel boring machine) "Katarzyna" ponownie wystartowała. Pierwsze prace zostały zainicjonowane na przystanku kolejowym Łódź Polesie. Docelowo tunel ma zostać wydrążony do przystanku Łódź Śródmieście, gdzie maszyna dotrze w grudniu br.
Kolejnym punktem inwestycji ma być wydrążenie odcinka zaczynając od przystanku Łódź Śródmieście, a kończąc na Dworcu Fabrycznym. Planowany termin realizacji tej części budowy zarezerwowany jest na okres styczeń-marzec 2025 r.
W czasie konferencji prasowej minister infrastruktury Dariusz Klimczak stwierdził, że budowa łódzkiego tunelu jest "najważniejszą inwestycją kolejową w Polsce" i ma za zadanie "zasypać lukę transportową, jaka funkcjonuje w naszym państwie od XIX wieku".
- Dzisiaj rusza jej kolejny etap, a więc wznowienie drążenia większego, dwutorowego podziemnego przejścia kolejowego pod miastem - powiedział minister, cytowany przez oficjalne konto resortu na platformie X.