Internet Standard prezentuje raport "Internet 2k10"

Ranking polskich firm internetowych na podstawie wyników finansowych, wyniki oglądalności witryn i grup witryn, artykuły o finansowaniu e-biznesu, a także wywiady z liderami rynku i obszerny katalog firm - wszystko to w nowym raporcie Internet Standard, przygotowanym przy współpracy merytorycznej Info Veriti, którego partnerem jest system obsługi płatności Dotpay.

Internet 2k10 to pierwsza edycja raportu Internet Standard o kondycji finansowej polskiego e-biznesu. Nasza publikacja to cenne źródło informacji dla przedsiębiorców:

- prowadzących działalność w branży internetowej

- planujących rozpocząć taką działalność

- inwestujących w przedsięwzięcia internetowe

- oferujących rozwiązania wspierające e-biznes

- poszukujących wiedzy na temat różnych aspektów działań e-biznesowych

- zainteresowanych strategiami liderów polskiej branży internetowej

- chcących znaleźć firmy zajmujące się poszczególnymi obszarami biznesu internetowego.

Reklama

Raport Internet 2k10 składa się z czterech części. W pierwszym rozdziale prezentujemy ranking polskiego e-biznesu w czterech głównych grupach: "Serwisy i usługi internetowe", "Marketing i reklama internetowa", "E-commerce" (sklepy internetowe) oraz "Usługi dla firm internetowych".

Przeanalizowaliśmy szczegółowo wyniki finansowe 275 najważniejszych przedsiębiorstw działających w polskiej branży internetowej, zebraliśmy też podstawowe informacje o rynkach, na których działają. Dodatkowym elementem naszej analizy są wywiady z przedstawicielami firm, które uplasowały się na pierwszym miejscu w poszczególnych tabelach rankingowych.

W raporcie znalazło się także podsumowanie minionego roku, opracowane na podstawie wyników badania Megapanel PBI/Gemius. Sprawdziliśmy, które serwisy zwiększyły swoją oglądalność, a które zanotowały spadek popularności w ciągu dwunastu miesięcy 2009 r.

Trzeci rozdział poświęcony jest finansowaniu e-biznesu w naszym kraju. Przyjrzeliśmy się działalności spółek internetowych notowanych na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, przygotowaliśmy również krótkie podsumowanie trzech rund naboru wniosków na dofinansowanie w ramach działania 8.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Ostatnią część raportu stanowi katalog polskich firm internetowych. W pięciu głównych grupach branżowych, podzielonych na mniejsze kategorie zebraliśmy wizytówki ponad 1400 najważniejszych przedsiębiorstw z branży.

Pierwsza dziesiątka

Zwycięzcą całego zestawienia, bez względu na to, czy weźmiemy pod uwagę wyniki finansowe za 2008 czy za 2009 rok, jest QXL Poland, właściciel platformy aukcyjnej Allegro.pl i spółka-matka dla kilku ważnych przedsiębiorstw z branży - otoMoto, PayU i Ceneo.

W 2008 r. lider polskiego rynku internetowego miał 470 mln zł przychodu i aż 148 mln zł czystego zysku. To wyniki nieosiągalne dla pozostałych firm działających w polskiej sieci, a wszystko wskazuje na to, że w 2009 r. poznańska spółka ponownie podwyższyła poprzeczkę - oszacowaliśmy jej ubiegłoroczne obroty na około 550 mln zł.

Druga w zestawieniu Grupa Onet.pl miała w 2008 r. o ponad połowę niższe przychody (203 mln zł). Na tym przykładzie widać dobitnie różnicę między krajowym rynkiem reklamy online, a rynkiem internetowego handlu. Wydawca największego polskiego portalu internetowego w 2009 r. utrzymał sprzedaż praktycznie na takim samym poziomie, jak rok wcześniej.

To samo tyczy się też piątej w rankingu Wirtualnej Polski (151 mln zł obrotu w 2008 r. i 152 mln zł rok później). Wśród obecnych w pierwszej dziesiątce firm prowadzących portale internetowe tylko Interia mogła naszym zdaniem zauważalnie zwiększyć swe przychody (z 82 mln zł do około 89 mln zł w zeszłym roku).

Poza QXL Poland i trzema wydawcami portali, w czołówce zestawienia za 2008 rok znajdziemy właścicieli sklepów internetowych. Trzecia lokata przypadła warszawskiej spółce Agito SA, do której należy sklep Agito.pl. Niestety imponujące przychody z 2008 r. stopniały w roku ubiegłym ze 174 mln zł do 95 mln zł, czego powodem były problemy finansowe największego akcjonariusza Agito.

Spółka Euro-net (sieć RTV Euro AGD), według naszych szacunków osiągnęła w 2008 r. około 160 mln zł przychodu ze sprzedaży internetowej, a kolejna z firm z polskiego rynku e-handlu - Electro.pl - miała obrót rzędu 108 mln zł. Dla obu spółek nie opublikowaliśmy szacowanej wielkości sprzedaży za 2009 rok. Dlaczego? Powody tej decyzji opisujemy w rozdziale poświęconym grupie "E-commerce".

W pierwszej dziesiątce rankingu ogólnego znaleźli się też dwaj inni liderzy rynku internetowego handlu - Merlin.pl i Oponeo.pl. Przychody pierwszej spółki wzrosły w zeszłym roku z 97 mln zł do 101 mln zł, jednemu z najstarszych polskich sklepów online udało się też znacznie zredukować stratę netto (z 10 mln zł do 660 tys. zł). Lider branży motoryzacyjnej dla odmiany zmniejszył w 2009 r. swoją sprzedaż z 94 mln zł do 86 mln zł, odnotował też wyraźny spadek zysku netto (z 6 mln zł do niecałych 2 mln zł).

Geografia rynku

Gdzie lokują swoje siedziby firmy z polskiej branży internetowej? Jak się okazuje, nie tylko w największych miastach. Oczywiście koncentrują się przede wszystkim w obrębie dużych aglomeracji np. warszawskiej, krakowskiej, gdańskiej czy wrocławskiej, ale wiele punktów zaznaczonych na mapie to niewielkie ośrodki miejskie. Duże rozproszenie widoczne jest zwłaszcza w województwie śląskim, a największą koncentrację wokół dużych miast obserwujemy w biedniejszych województwach (np. w lubelskim, podlaskim czy warmińsko-mazurskim).

Mapa, na której zaznaczyliśmy 275 przedsiębiorstw obecnych w tabelach rankingowych, wygląda już nieco inaczej. Tutaj dominują stolice województw, choć ponownie nie dotyczy to województwa śląskiego. Trzy największe firmy z polskiej branży internetowej to zarazem trzy największe podmioty z grupy "Serwisy i usługi internetowe": QXL Poland, Grupa Onet.pl oraz Wirtualna Polska. Zatem nie Warszawa, a przede wszystkim Poznań, Kraków i Gdańsk - to właśnie najważniejsze miasta dla tej branży.

Struktura własnościowa

Około 82 proc. wszystkich przedsiębiorstw z naszej bazy posiada polskich właścicieli, a nieco ponad 6,5 proc. stanowi własność mieszaną z przewagą polskiego kapitału. Przedsiębiorstwa należące w całości do zagranicznych podmiotów to tylko 7,3 proc. ogółu, a 2,1 proc. jest pod kontrolą zagranicznego kapitału, ale częściowy udział w firmach z tej grupy mają też krajowe osoby fizyczne i prawne.

Struktura własnościowa 275 największych przedsiębiorstw, obecnych w naszych rankingach, niewiele się różni. Tutaj całkowitą własność polskich obywateli stanowi 73 proc. firm, a w niecałych 11 proc. Polacy kontrolują więcej niż połowę kapitału. Udział własności zagranicznej rośnie do niecałych 10 proc. i, podobnie jak w całej bazie, 2,1 proc. przedsiębiorstw jest własnością mieszaną z przewagą własności zagranicznej.

Zapraszamy do pobierania raportu Internet 2k10!

Informacja prasowa
Dowiedz się więcej na temat: standard | katalog | wyniki finansowe | ranking | handel | firmy | internet
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »