Inwestorzy pytają o prywatyzację LOT
Wiceminister skarbu Zdzisław Gawlik powiedział w czwartek w Sejmie, że zainteresowanie udziałem w prywatyzacji PLL LOT wyrażają zarówno inwestorzy branżowi, jak i finansowi. W spółce trwa obecnie restrukturyzacja, która ma usprawnić proces jej sprzedaży.
Wiceminister skarbu Zdzisław Gawlik powiedział w czwartek, że zainteresowanie udziałem w prywatyzacji PLL LOT wyrażają zarówno inwestorzy branżowi, jak i finansowi. W spółce trwa obecnie restrukturyzacja, która ma usprawić proces jej sprzedaży. "Nie chciałbym mówić o żadnej nazwie, czy to o inwestorach branżowych, czy finansowych. Trwa proces poszukiwania inwestorów wszczęty przez doradcę prywatyzacyjnego Morgan Stanley (LOT wybrał go w sierpniu ub.r. - PAP). W kontakcie pozostaje szereg inwestorów, którzy wyrażają swoje zainteresowanie udziałem w prywatyzacji LOT-u" - powiedział podczas posiedzenia sejmowej komisji skarbu Gawlik. Jak podkreślił, gdy złożone zostaną oficjalne oferty, wówczas będzie można mówić wprost o zainteresowanych LOT-em inwestorach. "Dzisiaj byłoby to przedwczesne" - zaznaczył. Dodał, że Morgan Stanley przygotował oferty sprzedaży PLL LOT, które zostały rozesłane do zainteresowanych. Pod koniec stycznia prezes polskiego przewoźnika Sebastian Mikosz informował, że rozesłano je do 22 instytucji finansowych oraz branżowych. Wiceminister poinformował, że jego resort nie będzie wskazywał terminu sprzedaży PLL LOT. "Proces prywatyzacji i restrukturyzacji spółki jest prowadzony równolegle. Minister skarbu stoi na stanowisku, iż obydwa procesy powinny być realizowane jednocześnie. Restrukturyzacja da szansę przewoźnikowi na odzyskanie zdolności konkurowania na rynku" - podkreślił. "Sytuacja LOT-u niewątpliwie się poprawia, te działania restrukturyzacyjne owocują poprawą wyników LOT. Jest jeszcze daleka droga do zadowolenia. Wynik za 2010 już powinien być lepszy, zaś poprawy sytuacji należy oczekiwać w roku 2011" - powiedział Gawlik.
Wiceminister poinformował, że w grudniu ub.roku Skarb Państwa, poprzez podwyższenie kapitału, przejął od LOT-u 62 proc. udziałów w spółce EuroLOT (obsługuje krajowe i zagraniczne porty regionalne dla LOT-PAP). "Dzięki temu EuroLOT mógł nabyć trzy samoloty Embraer 175" - powiedział. Dodał, że jest to rentowna linia. W rezultacie MSP posiada dwie linie lotnicze PLL LOT i EuroLOT.
Z danych resortu wynika, że w ramach restrukturyzacji majątkowej PLL LOT, przygotowane są transakcje zbycia budynku siedziby LOT (leasing zwrotny), udziałów Cassinos Poland. W dalszej kolejności planowane jest sprzedaż udziałów Petrolot, Lot Catering, akcji EuroLOT (38 proc.) Uzyskane w ten sposób środki mają posłużyć na finansowanie kosztów restrukturyzacji.
Do końca marca z firmy ma odejść 400 osób. Spółka zatrudnia blisko 3,5 tys. pracowników. Z informacji LOT wynika, że w ramach zwolnień grupowych wręczono już wypowiedzenia ponad 230 osobom. Docelowo do końca tego roku w firmie ma być zatrudnionych poniżej 3 tys. ludzi.
Pod koniec maja 2009 r. Skarb Państwa i Towarzystwo Finansowe Silesia przejęły pełną kontrolę nad PLL LOT; w rękach pracowników jest 6,93 proc. akcji spółki.