Ipsos: Niewielka poprawa w nastrojach konsumentów

W czerwcu Wskaźnik Optymizmu Konsumentów wzrósł o 1,33 pkt. do 84,82 pkt. - podał w czwartek Ipsos. Jest to trzeci miesiąc z rzędu, w którym odnotowano wzrost wskaźnika.

W czerwcu Wskaźnik Optymizmu Konsumentów wzrósł o 1,33 pkt. do 84,82 pkt. - podał w czwartek Ipsos. Jest to trzeci miesiąc z rzędu, w którym odnotowano wzrost wskaźnika.

"Czerwiec przyniósł niewielką poprawę w nastrojach konsumentów. Po wcześniejszej długotrwałej tendencji spadkowej jest to trzeci miesiąc z rzędu, w którym mierzony przez Ipsos Wskaźnik Optymizmu Konsumentów WOK rośnie. W czerwcu wzrost ten jest niewielki - o ponad 1 punkt, obecny poziom Wskaźnika to 84,8 pkt. Ponieważ zmiana jest nieznaczna, można powiedzieć, że od dwóch miesięcy optymizm konsumentów w Polsce jest stabilny" - napisano w komunikacie.

"W czerwcu niewielki wzrost zanotowały wszystkie wskaźniki składowe WOK. Oceny klimatu gospodarczego i skłonność do zakupów zyskały niewiele ponad 1 pkt. względem maja. Największe zmiany dotyczą oczekiwań: więcej osób wierzy, że sytuacja gospodarcza w Polsce w ciągu najbliższego roku będzie stabilna (46 proc. Polaków, wzrost aż o 5 pkt. procentowych). Co trzeci z nas oczekuje jednak, że sytuacja gospodarcza w Polsce się pogorszy" - dodano.

Reklama

"Poprzednie nagłe załamanie optymizmu konsumentów miało miejsce w marcu, czemu towarzyszył wyraźny wzrost cen detalicznych. Obecne uspokojenie nastrojów może być związane z zahamowaniem wzrostu cen detalicznych w handlu w ubiegłym miesiącu" - napisano w komunikacie.

Z badania wynika, że respondenci jako główny problem w kraju wskazują bezrobocie.

"Wciąż za najważniejszy problem, z jakim obecnie mierzy się Polska, uważa się bezrobocie (30 proc. badanych wskazało ten problem jako najważniejszy, zaś ogółem wśród ważnych obecnie problemów wymieniło go 52 proc. Zdaniem 20 proc. Polaków największym problemem w kraju jest zła sytuacji materialna gospodarstw domowych (wśród wszystkich wymienionych ważnych problemów wskazało na ten problem 55 proc. badanych), w tym: wysokie ceny, wysokie koszty życia, inflacja, różnice w dochodach, niskie zarobki. Część Polaków wskazuje także na złą sytuację polityczną (10 proc.), złą sytuację gospodarczą (10 proc.), problemy z przygotowaniami do Euro (4 proc.)" - napisano.

Poniżej wskaźniki:

               czerwiec'11    maj'11        zmiana
.
Wskaźnik
Optymizmu 
Konsumentów:   84,82 pkt     83,49 pkt     +1,33 pkt
.
Klimat 
Gospodarczy:   71,96 pkt     70,71 pkt     +1,25 pkt
.
Skłonność 
do Zakupów:    93,39 pkt     92,02 pkt     +1,37 pkt
.
Wskaźnik 
Bieżący        72,06 pkt     70,56 pkt     +1,50 pkt
.
Wskaźnik
Oczekiwań      92,65 pkt     89,87 pkt     +2,78 pkt

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 9 a 16 czerwca 2011 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1013 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: ipsos | dane makroekonomiczne | wskaźnik | nastroje | poprawa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »