Ipsos: Spadek nastrojów konsumenckich Polaków
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów w lutym spadł o 3,9 pkt miesiąc do miesiąca i przyjął wartość 73,3 pkt, co jest jednym z najniższych wyników od 3 lat - podał w komunikacie Ipsos.
"Spadek nastrojów konsumenckich Polaków, obserwowany od listopada 2011 roku, pogłębia się. Wprawdzie w styczniu nastąpił chwilowy wzrost w stosunku do ogólnego trendu, jednak w lutym mierzony przez Ipsos Wskaźnik Optymizmu Konsumentów obniżył się o 3,9 pkt, osiągając poziom 73,3 pkt. Obecny Wskaźnik Optymizmu jest na poziomie z kwietnia 2009 roku i jest jednym z najniższych od niemal trzech lat" - napisano w komentarzu do badania.
Z badania wynika, że w lutym spadek zanotowały wszystkie wskaźniki składowe WOK.
"Ocena Klimatu Gospodarczego w stosunku do poprzedniego miesiąca pogorszyła się o 4 pkt (uzyskując wynik 57,3 pkt), a Wskaźnik Bieżący, odnoszący się zarówno do oceny obecnej sytuacji krajowej gospodarki, jak i sytuacji materialnej gospodarstw domowych, spadł o 4,4 pkt (osiągając poziom 60,9 pkt)" - napisano.
"Obecnie 73 proc. Polaków uważa, że sprawy naszego kraju zmierzają w złym kierunku, co stanowi wzrost o 5 pkt. w stosunku do ubiegłego miesiąca. Przyczyną tego spadku może być reakcja na planowaną reformę emerytalną, dodatkowe niepokoje społeczne mogło wzbudzić zamieszanie wokół podpisania ACTA" - dodano.
Z badania wynika również, że zmalała o 3,8 pkt mdm spadł wskaźnik "Skłonność do Zakupów", uzyskując poziom 84 pkt.
"Niemal wszyscy (95 proc.) odnotowali wzrost cen w ostatnim roku, jednak ponad połowa Polaków (54 proc.) twierdzi, że wzrosły one znacznie. Głośno komentowane w mediach wypowiedzi ekspertów zapowiadających dalsze podwyżki, odnoszące się zarówno do produktów spożywczych, jak i energii czy paliw, najprawdopodobniej wpłyną na dalszy spadek skłonności do wydawania pieniędzy" - napisano.
"Nie dziwi więc, że przyszłość również nie jawi się konsumentom w różowych kolorach - Wskaźnik Oczekiwań względem przyszłości w stosunku do zeszłego miesiąca, spadł o - 4,5 pkt (osiągając poziom 77,1). W porównaniu do stycznia grupa osób twierdząca, że sytuacja materialna w ich domu w ciągu ostatniego roku pogorszyła się - wzrosła o 3,2 pkt (do 36,8 pkt), a ponad co piąty Polak (21 proc.) przewiduje jej dalsze pogarszanie się w ciągu najbliższych 12 miesięcy" - dodano.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 8 a 15 lutego na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1006 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.