Reklama

Jak nie dać się wystrychnąć na dudka?

Jak wybrać ofertę, by w razie upadku operatora odzyskać pieniądze?

Czym kierować się przy wyborze biura?

Wiarygodność biura?

Organizator lub pośrednik turystyczny musi posiadać wpis do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Czy dane biuro go posiada możemy sprawdzić w urzędzie marszałkowskim danego województwa, w którym jest siedziba firmy.

Legalność działania organizatora można zweryfikować w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych. Masz prawo poprosić o numer wpisu do rejestru przy zawieraniu umowy.

Warto też dowiedzieć się czy organizator należy do Polskiej Izby Turystyki - organizacji zrzeszającej największe biura turystyczne, istniejące co najmniej rok. Warto jednak pamiętać, że PIT nie jest jednak wyrocznią - nie kontroluje sytuacji finansowej organizatorów wyjazdów. Informacją o jakości usług mogą być też certyfikaty, którymi biuro może się poszczycić. Na koniec można zasięgnąć języka u znajomych, fora opiniotwórcze - zapytaj czy biuro wywiązywało się z umowy, i czy nie ma do niego innych zastrzeżeń.

Reklama

Poznaj ubezpieczenie

Sprawdź, czy biuro podróży jest ubezpieczone. ( jaka kwota) Jeśli pośrednik zbankrutuje, firma ubezpieczeniowa zapewni ci powrót do kraju. Warto upewnić się, że w razie niewywiązania się z umowy organizator gwarantuje każdemu klientowi zwrot poniesionych kosztów. Unikaj biur, których gwarancje ubezpieczeniowe określają tylko ogólną sumę odpowiedzialności - w razie bankructwa jest ona do podziału między wszystkich klientów.

Przy podpisywaniu umowy

W umowie koniecznie muszą znaleźć się informacje o szczegółach wycieczki, cena ze wszystkimi dodatkowymi opłatami. Konieczne jest zapoznanie się z warunkami uczestnictwa, które często są częścią umowy i z warunkami ubezpieczenia, gdzie czasem widnieje zapis, że zakład za nic nie odpowiada.

Zabierz dane niezbędnych kontaktów

Przed wyjazdem warto zrobić ksero dowodu osobistego czy paszportu - oszczędzi ci to kłopotów jeśli w drodze zgubimy któryś z tych dokumentów. W razie jakichkolwiek problemów za granicą, można skontaktować się z polską ambasadą lub konsulatem w danym kraju. Numery telefonów do tych instytucji znajdziesz na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Gdyby biuro podróży, które zorganizowało wyjazd zbankrutowało - wtedy przyda się numer do Biura Marszałka Województwa, w którym mieści się biuro.

Jak dochodzić praw

Jeśli już na początku imprezy okaże się, że umowa nie jest wykonywana tak jak należy, powinieneś jak najszybciej zawiadomić o tym organizatora wycieczki. Jeśli usterki nie zostaną usunięte, masz podstawę do reklamacji. Żeby przyspieszyć załatwienie sprawy, złóż ją od razu do organizatora - agenci nie odpowiadają za wykonanie umowy. Do pisma reklamacyjnego załącz dowody, np. zdjęcia.

Termin i sposób zgłaszania reklamacji powinien zostać określony w umowie. Niedozwolone są zapisy, że niezłożenie reklamacji w ciągu 14 dni powoduje wygaśnięcie roszczeń. Nawet niezłożenie reklamacji w wyznaczonym przez biuro terminie nie pozbawia nas możliwości dochodzenia swoich praw na drodze sądowej, przedawnienie następuje po 10 latach.

mz

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »