Jak nie dać się wystrychnąć na dudka?
Jak wybrać ofertę, by w razie upadku operatora odzyskać pieniądze?
Czym kierować się przy wyborze biura?
Wiarygodność biura?
Organizator lub pośrednik turystyczny musi posiadać wpis do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Czy dane biuro go posiada możemy sprawdzić w urzędzie marszałkowskim danego województwa, w którym jest siedziba firmy.
Legalność działania organizatora można zweryfikować w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych. Masz prawo poprosić o numer wpisu do rejestru przy zawieraniu umowy.
Warto też dowiedzieć się czy organizator należy do Polskiej Izby Turystyki - organizacji zrzeszającej największe biura turystyczne, istniejące co najmniej rok. Warto jednak pamiętać, że PIT nie jest jednak wyrocznią - nie kontroluje sytuacji finansowej organizatorów wyjazdów. Informacją o jakości usług mogą być też certyfikaty, którymi biuro może się poszczycić. Na koniec można zasięgnąć języka u znajomych, fora opiniotwórcze - zapytaj czy biuro wywiązywało się z umowy, i czy nie ma do niego innych zastrzeżeń.
Poznaj ubezpieczenie
Sprawdź, czy biuro podróży jest ubezpieczone. ( jaka kwota) Jeśli pośrednik zbankrutuje, firma ubezpieczeniowa zapewni ci powrót do kraju. Warto upewnić się, że w razie niewywiązania się z umowy organizator gwarantuje każdemu klientowi zwrot poniesionych kosztów. Unikaj biur, których gwarancje ubezpieczeniowe określają tylko ogólną sumę odpowiedzialności - w razie bankructwa jest ona do podziału między wszystkich klientów.
Przy podpisywaniu umowy
W umowie koniecznie muszą znaleźć się informacje o szczegółach wycieczki, cena ze wszystkimi dodatkowymi opłatami. Konieczne jest zapoznanie się z warunkami uczestnictwa, które często są częścią umowy i z warunkami ubezpieczenia, gdzie czasem widnieje zapis, że zakład za nic nie odpowiada.
Zabierz dane niezbędnych kontaktów
Przed wyjazdem warto zrobić ksero dowodu osobistego czy paszportu - oszczędzi ci to kłopotów jeśli w drodze zgubimy któryś z tych dokumentów. W razie jakichkolwiek problemów za granicą, można skontaktować się z polską ambasadą lub konsulatem w danym kraju. Numery telefonów do tych instytucji znajdziesz na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Gdyby biuro podróży, które zorganizowało wyjazd zbankrutowało - wtedy przyda się numer do Biura Marszałka Województwa, w którym mieści się biuro.
Jak dochodzić praw
Jeśli już na początku imprezy okaże się, że umowa nie jest wykonywana tak jak należy, powinieneś jak najszybciej zawiadomić o tym organizatora wycieczki. Jeśli usterki nie zostaną usunięte, masz podstawę do reklamacji. Żeby przyspieszyć załatwienie sprawy, złóż ją od razu do organizatora - agenci nie odpowiadają za wykonanie umowy. Do pisma reklamacyjnego załącz dowody, np. zdjęcia.
Termin i sposób zgłaszania reklamacji powinien zostać określony w umowie. Niedozwolone są zapisy, że niezłożenie reklamacji w ciągu 14 dni powoduje wygaśnięcie roszczeń. Nawet niezłożenie reklamacji w wyznaczonym przez biuro terminie nie pozbawia nas możliwości dochodzenia swoich praw na drodze sądowej, przedawnienie następuje po 10 latach.
mz