Jak zgłosić pobyt za granicą? Warto zadbać o swoje bezpieczeństwo. System Odyseusz od MSZ
Podczas planowania podróży niewiele osób zastanawia się nad tym, co by było, gdyby za granicą doszło do zamieszek, klęski żywiołowej lub konieczności ewakuacji. Aby zapewnić sobie bezpieczeństwo w trakcie zagranicznego wyjazdu, wielu Polaków decyduje się na rejestrację w systemie Odyseusz. Na czym polega?
System Odyseusz to bezpłatna usługa stworzona przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych z myślą o osobach, które planują wyjazd za granicę: na wakacje, w podróż służbową, do pracy lub na stałe. Jej głównym celem jest zwiększenie bezpieczeństwa obywateli Polski przebywających poza granicami kraju.
Dzięki rejestracji w systemie Odyseusz MSZ:
● obywatele otrzymują powiadomienia SMS lub e-mail z ostrzeżeniami dotyczącymi sytuacji w kraju, do którego się wybierają. Mogą to być np. informacje o klęskach żywiołowych, napiętej sytuacji politycznej, zamieszkach, zagrożeniach terrorystycznych czy epidemiach;
● konsulat lub ambasada może skontaktować się z obywatelem Polski w razie sytuacji nadzwyczajnej, takiej jak nagła ewakuacja, konieczność udzielenia pomocy lub przekazania oficjalnych zaleceń;
● obywatele mają dostęp do przydatnych danych konsularnych, w tym do lokalnych numerów alarmowych, adresów ambasad i konsulatów, zasad wjazdu, aktualnych ostrzeżeń czy informacji o zmianach przepisów.
W razie potrzeby placówka dyplomatyczno-konsularna może również skontaktować się z osobą zarejestrowaną w systemie Odyseusz i jeśli sytuacja tego wymaga, udzielić odpowiedniej pomocy.
Rejestracja w systemie Odyseusz daje przede wszystkim większe poczucie bezpieczeństwa za granicą, na wypadek, gdyby doszło do nieprzewidzianych wydarzeń. Zgłoszenie podróży w systemie warto rozważyć, szczególnie gdy:
● wybieramy się do kraju o niestabilnej sytuacji politycznej lub z wysokim ryzykiem klęsk żywiołowych,
● planujemy dłuższy wyjazd, np. do pracy sezonowej,
● podróżujemy z dziećmi, osobami starszymi lub przewlekle chorymi,
● bierzemy udział w wydarzeniu masowym, tj. mecz, koncert, pielgrzymka.
Zgłoszenie pobytu za granicą w systemie Odyseusz jest całkowicie dobrowolne, bezpłatne i można go dokonać drogą internetową, przez stronę https://odyseusz.msz.gov.pl/, wypełniając odpowiedni formularz. W formularzu podaje się m.in.:
● dane osobowe (imię i nazwisko, PESEL),
● adres zamieszkania,
● numer telefonu i adres e-mail,
● dane kontaktowe do osoby w Polsce (na wypadek sytuacji awaryjnej),
● dane osób towarzyszących w podróży, jeżeli nie rejestrują się osobno,
● plan podróży - kraj docelowy, miejscowość, dokładny adres, daty przyjazdu i wyjazdu.
Osoby, które zgłaszają krótki pobyt za granicą, nie muszą zakładać konta w systemie. Jeżeli jednak wyjazdy za granicę są częstsze lub pobyt ma trwać co najmniej 6 miesięcy, lepszą opcją będzie założenie profilu. Wówczas nie ma konieczności podawania wszystkich danych za każdym razem - wystarczy wtedy wyłącznie zaktualizować termin i cel podróży.
Co więcej, dla bezpieczeństwa obywateli dane osobowe są automatycznie usuwane z systemu Odyseusz po 14 dniach od zakończenia podróży lub maksymalnie po 12 miesiącach od ostatniego logowania.
WB